پیگیری خرید

راهنمای گردشگری برای معلولین

در زندگی همیشه اتفاقاتی پیش می آید که گاهی زندگی را برای همیشه تغییر می دهد. اما قرار نیست بخاطر این اتفاقات خودمان را تا ابد از چیز های لذت بخشی مثل سفر محروم کنیم، اتفاقاتی مانند: نقص های مادرزادی، حادثه های ناگوار در جنگ یا تصادف ها و... باعث ناتوانی و معلولیت بسیاری از افراد در دنیا می شود.

راهنمای گردشگری برای معلولین

پیچیدگی های سفر برای افراد معلول، کم توان و سالمندان کاملا قابل درک می باشد و خوشبختانه در بسیاری از شهر ها و کشور ها برای رفاه این افراد امکاناتی را فراهم کرده اند تا راحت تر بتوانند سفر کنند و لذت ببرند. آمار ها نشان می دهد که در سال های اخیر بسیاری از افراد ناتوان و کم توان به شهر ها و کشور های زیادی مسافرت می کنند که باعث خوشحالی است. فقط کافیست برخی از تر هایتان را کنار بگذارید و برای سفر آماده شوید. به طور کلی معلولیت و ناتوانی می تواند به صورت: بینایی، شنیداری، ذهنی و فیزیکی باشد.

هتل یاقوت کیش

راهنمای گردشگری برای معلولین

موسسات مهم توریسم معلولین

  • موسسه ی Society for accessible travel and hospitality که به معنی انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان می باشد در سال 1976 برای رفاه حال معلولین در سفر تاسیس شد. این موسسه غیر انتفاعی و آموزشی وظیفه ی بالا بردن آگاهی در مورد نیاز های مسافران معلول و برداشتن مانع های مادی و غیر مادی می باشد. این موسسه با آژانس های مسافرتی، انجمن ملی گردشگری، موسسه بین المللی صلح همکاری کرده و برای بهبود فرصت های سفر معلولین تلاش می کند.
  • موسسه یsage traveling  که به معنی توریسم معلولین می باشد توسط معلولی عاشق سفر به نام جان سیج در سال 2009 تاسیس شد. این وب سایت جامع نتیجه تجربیات و تحقیقات شخصی او می باشد. این فرد ماجراجو با ویلچر به بیش از 120 شهر اروپایی سفر کرده است.
  • موسسه ی wheelchair holiday در انگلستان قرار دارد و فعالیت آن در زمینه ی برنامه ای کامل برای معلولین می باشد. کارشناسان موسسه تحقیقات کاملی را در مورد امکانات اقامتی مناسب در هتل ها، خدمات فرودگاهی، ترانسفر، پرواز و ... انجام می دهند و مکان هایی ایده آل را برای معلولین در نظر می گیرند.
  • موسسه ی GRABO tours Reisen یکی از معتبرترین آژانس های مسافرتی و گردشگری افراد معلول و سالمند می باشد. این آژانس از سال 2000 تور هایی با هواپیما، قطار، کشتی به کشور هایی نظیر: چین، تبت، ویتنام، آفریقای جنوبی، اسپانیا، تونس، بلغارستان و قطب شمال برگزار کرده اند.

خدمات جالب و خاص معلولین

شهر بازی مورگانز واندرلند: این شهر بازی و پارک آبی جذاب در سن آنتونیو ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد و مناسب برای افراد معلول جسمی و ذهنی درست شده است. این شهر بازی دارای زمین های بازی مختلف و سرسره های متنوع می باشد. این پارک امکاناتی دیگر نظیر: ویلچر های ضد آب و ... را نیز ارائه می دهد.

راهنمای گردشگری برای معلولین

صندلی و سایه بان ساحلی مخصوص معلولان: در بسیاری از کشور های آمریکایی و اروپایی برای افراد معلول امکانات جالبی نظیر: صندلی چرخدار ساحلی، رمپ ساحلی، واکر ساحلی، عصای مچی ساحلی، صندلی ویژه ای برای شنا کردن، صندلی و سایه بان ساحلی را فراهم کرده اند تا آن ها هم بدون نیاز به کمک بتوانند از ساحل و دریا لذت ببرند.

راهنمای گردشگری برای معلولین

حال می خواهیم در مورد سایر کشور هایی که امکانات و خدمات خاص مناسب که برای رفاه معلولین در نظر گرفته اند معرفی کنیم.
شهر ها و کشور های مناسب برای سفر

پورتوریکو

در پورتوریکو قلعه ی ساحلی و تاریخی زیبایی با قدمت چند صد ساله به نام سان کریستوبال وجود دارد. به دلیل سطوح شیب دار سنگی موجود، این مکان برای کسانی که از ویلچر استفاده می کنند هم مناسب و قابل دسترس می باشد. این مکان بسیار زیبا و دیدنی می باشد و دانستن نکته هایی درباره ی تاریخچه ی قلعه، بخش مهم بازدید از سان خوان می باشد.

راهنمای گردشگری برای معلولین

پورتلند

یکی از جاهای هیجان انگیزی که با ویلچر هم می شود به آن سفر کرد، آبشار های مالتنوما می باشد. آبشار هایی با منظره ی خیره کننده و در پایین پل پیاده رو بنسون رستوران، سرویس بهداشتی و امکانات خاص دیگری برای معلولین وجود دارد. در نزدیکی پورتلند بعد از مسیری مارپیچ بزرگراه موجود در دره میرسیم به دومین جاذبه ی منطقه یعنی مرتفع ترین آبشار ایالت که 620 فوت می باشد. سپس به جایی فوق العاده زیبا که عمارت هشت ضلعی ویستا هاوس در آن قرار دارد یعنی گورج میرسیم. این منطقه بسیار خاص و حیرت انگیز می باشد.

راهنمای گردشگری برای معلولین

ونیز

بسیاری از جاهای تاریخی موجود در ونیز برای افراد معلول و یا کسانی که از ویلچر استفاده می کنند در دسترس می باشد. از جمله جاهایی که افراد معلول هم می توانند به آن دسترسی داشته باشند می توان به اسلحه خانه، پل آهکی، داگز پالاس و پیازا سان مارکو بسیار محبوب اشاره کرد. تنها دسترسی به دفتر فروش بلیط با ویلچر امکان پذیر نمی باشد و برای خرید بلیط باید از شخص دیگری کمک بگیرند.

راهنمای گردشگری برای معلولین

بارسلونا

کلیسای ساگرادا فامیلا یک بنای عظیم و هنری می باشد که افراد ویلچری هم می توانند از آن جا دیدن کنند. صنایع سنگی پر قدمت، پنجره های بلند شیشه ای آن بسیار خاص و زیبا می باشد. ورودی این کلیسا برای افراد معلول و یک نفر همراه رایگان می باشد.

راهنمای گردشگری برای معلولین

وین

خیابان های شهر وین بر خلاف دیگر شهر های تاریخی اروپا سنگفرش ندارد، اما برای تردد معلولین بسیار مناسب است. گردش در قلب شهر موسیقی و تاریخ، فرهنگ اروپا بسیار لذت بخش و جذاب می باشد.

ایران

در ایران هم مانند بسیاری از کشور های دیگر سعی بر اضافه کردن امکانات و خدمات مناسب برای معلولین می باشند. در بسیاری از شهر ها هم تور های هیجان انگیزی به نام پاراتور مخصوص افراد معلول و کم توان اجرا می کنند. در این تور ها گاهی امکانات تفریحی خاصی را برای افراد معلول فراهم می کنند که آنها هم مانند افراد دیگر تفریحات خاص و هیجان انگیز را تجربه و لذت ببرند.
 امروزه دنیا در حال تحول و پیشرفت می باشد و در بسیاری از شهرهای دنیا نظیر: سنگاپور، سیدنی، ملبورن، اسپانیا و ... امکانات و خدمات بسیار خوبی را برای افراد معلول در نظر گرفته اند تا آن ها هم مانند دیگران بتوانند به صورت عادی و راحت زندگی کنند.
جمع کردن وسایل و آماده شدن برای سفر
مقصد و تعداد روزهایی که میخواهید در سفر باشید را بسیار جدی بگیرید. قبل از هرچیزی باید تحقیق کنید که در آن شهر یا کشور خدمات مناسبی برای معلولین ارائه می کنند یا نه، سپس باید در مورد آب و هوای آن منطقه اطلاعاتی را کسب کنید تا بتوانید لباس هایی مناسب شرایط آن جا بردارید. برای اطمینان لباس را کمی بیشتر از روزهای سفر بردارید، زیرا ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد که نیاز به لباس بیشتری داشته باشید. سعی کنید لباس های راحتی را انتخاب کنید تا برایتان مشکلی ایجاد نشود و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
از وسایل مورد نیازتان در سفر لیستی تهیه کنید تا آنها را به موقع آماده کنید و چیزی از قلم نیوفتد. لیستتان را چندین بار چک کنید و چیز های غیر ضروری را حذف کنید، زیرا هرچقدر وسایلتان سبک تر شود سفر نیز برایتان راحت تر می شود. همچنین در مورد مقصدتان اطلاعات لازم مانند: امکانات و خدمات، مراکز خرید، تفریحی و گردشی مناسب برای شما را بدست آورید تا مطمئن شوید مناسب وضعیت شما می باشد یا خیر.

حمل و نقل

حمل و نقل برای افراد معلول کمی چالش بر انگیز تر و سخت تر از افراد دیگر می باشد اما آنقدر سخت نیست که بخواهند از سفر صرفه نظر و خود را از لذت ها و زیبایی های سفر محروم کنند. یکی از راه های راحت برای سفر معلولین از طریق هواپیما بوده که به راحتی با زمان کمتر به مقصد مورد نظر می رسند. در این میان گاهی فرد معلول ترس از ارتفاع دارد یا هزینه ی هواپیما برایش سنگین می باشد نباید او را مجبور کنید تا از این طریق سفر کنند. البته گاهی بلیط هواپیما ها برای افراد معلول به صورت نیم بها می باشد وای فرد همراهش باید هزینه بلیطش را به صورت کامل بپردازد. راه های دیگری هم برای سفر وجود دارند، مانند: سفر با قطار، اتوبوس، ماشین که بسته به راحتی فرد می تواند یکی از این راه ها را انتخاب کند.

راهنمای گردشگری برای معلولین

هزینه های سفر

بعضی مواقع برای رفاه بیشتر معلولان امکانات و تخفیفاتی را در نظر می گیرند که می تواند کمک بسزایی به این افراد کند. گاهی اوقات نیز بر عکس آن اتفاق میافتد که برای اقامت در جایی مناسب شما را مجبور به پرداخت هزینه ی بیشتری شوید.
توجه داشته باشید که هزینه سفر برای معلولین گاهی از حالت عادی  بیشتر می باشد، چرا که این افراد برای استفاده از امکانات و خدمات خاص گاهی مجبور به پرداخت هزینه ی بیشتری می شوند.

راهنمای گردشگری برای معلولین

تهیه بلیت و رزرو هتل

اگر از دسته افرادی هستید که به تازگی می خواهید سفر کنید، تور گزینه ی بسیار خوبی است و می تواند تا حد بسیار زیادی کار شما را راحت کند، اما حتما باید قبل از رزرو بلیت و محل اقامت مشکل جسمیتان را با آژانس مورد نظر در میان بگذارید تا آنها بتوانند برای رفاه حال شما خدمات خوبی را ارائه کنند. اگر آژانسی که با آن تماس گرفته اید نتوانست خدماتی مناسب را برای شما ارائه کند می توانید از آژانس های دیگری کمک بگیرید تا خدمات مورد نظرتان را دریافت کنید.

از آژانسی که می خواهید تور را از آن تهیه کنید در مورد رهنمای تور هم سوال کنید تا مطمئن شوید فردی با اطلاعات مناسب و کافی قرار است شما را همراهی کند. سعی کنید هتل یا اقامتگاهی را با دسترسی مناسب انتخاب کنید تا بتوانید راحت به مراکز خرید، مراکز تفریحی و گردشگری درسترسی پیدا کنید. سفر بدون تور هم غیر ممکن نیست و اگر قصد دارید به تنهایی سفر کنید، سعی کنید از چندین ماه قبل سفر در مورد مقصد و محل اقامت تحقیق و برنامه ریزی درستی انجام دهید تا با موانعی هنگام سفر برخورد نکنید. اما توجه داشته باشید که سفر با تور راحت تر و آسان تر می باشد.

این را همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است اتفاقاتی خارج از کنترل رخ دهد، به همین خاطر همیشه نقشه یا برنامه ای جایگزین داشته باشید تا در صورت بروز مشکل از آن استفاده کنید. همه ی جوانب را در نظر گرفته و برنامه ای که شامل: تغییر هتل یا اقامتگاه، حمل و نقل، هزینه های اضافه و ... باشد در نظر داشته باشید.

سخن پایانی: هیچوقت اجازه ندهید مشکلات جسمی مانعی برای لذت بردن از زندگی و حس های ماجراجوییتان باشد. درک می کنم که کمی دشوار است اما باز هم می توانید از فرصت ها نهایت استفاده را برده و لحظات خوشی را سپری کنید.
روی صحبتم با کسانی است که در سفرشان با افراد معلول و یا کم توان مواجه می شوند، اگر این افراد را بدون همراه دیدید، بدون ترحم به آن ها کمک کنید و سعی داشته باشید که آن ها را متفاوت نبینید. شاید بعضی از افراد معلول و کم توان بخاطر مشکلاتشان زود رنج باشند، به همین خاطر به رفتار هایتان دقت کنید تا باعث رنجش آن ها نشوید.
 

نظرات کاربران (0 نظر)