پیگیری خرید

راهنمای سفر به کیش | بدو کیش

کیش یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که از زمان هخامنشیان تحت تسلط ایرانیان بوده و در دوران حکومت سلجوقیان به مهم‌ترین مرکز تجاری کل منطقه خلیج فارس تبدیل شده و امروز مهمترین مقصد توریستی داخلی و خارجی در جنوب ایران است که سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جلب می کند. جزیره کیش، از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که حدود 90 کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیت آن تقریبا 35هزار نفر است. به شهروندان ساکن در جزیره کیش، کیشوند می‌گویند. این جزیره یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری و تجاری کشور است و اقتصاد آن بر پایه‌ی گردشگری و تجارت استوار است. در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور برگزیده شده است و چیزی که بیش از همه توجه شما را در  جزیره کیش به خود جلب خواهد کرد هتل‌ها و مراکز تجاری و تفریحی بسیار لوکس است.

جزیره کیش

لازم است قبل از سفر به هر نقطه از جهان، اطلاعات کافی راجع به آن منطقه را داشته باشیم تا با برنامه ریزی سفر خوبی را پیش روداشته باشیم. در این مقاله سعی داریم هر آنچه برای سفر به جزیره کیش لازم است را به اختصار به شما بگوئیم و از این طریق سفر خوشی برایتان رقم بزنیم.
مواردی که در ادامه  به بررسی آن خواهیم پرداخت: راه های رفتن به کیش، آب و هوای کیش، هتل ها، جاهای دیدنی، بازار ها و مراکز خرید، رستوران ها، سوغات کیش 

راه های رفتن به کیش: 

فاصله کیش از راه دریا تا بندر خارک 18 کیلومتر، تا جزیره هندورابی 27 کیلومتر، تا جزیره فارور 57 کیلومتر، تا جزیره سیری 87 کیلومتر، تا جزیره ابوموسی 178 کیلومتر، تا جزیره قشم 225 کیلومتر، تا بندرعباس 300 کیلومتر، تا چابهار 670 کیلومتر، تا بوشهر 740 کیلومتر و تا دبی 200 کیلومتر می باشد. همچنین فاصله کیش تا تهران از راه هوایی حدود 1055 کیلومتر ومدت زمان 1ساعت و 40 دقیقه و از راه زمینی حدود 1600 کیلومترو حدود 20  ساعت می باشد.
مسلما آسان ترین وراحت ترین راه رسیدن به کیش، سفر به وسیله هواپیما است. در هر روز و ساعتی که بخواهید میتوانید بلیط هواپیما به مقصد کیش تهیه کنید در کمترین زمان به این جزیره برسید. برای تعیین زمان پرواز و رسیدن به کیش توجه داشته باشید که زمان تحویل گرفتن هتل ساعت 14 است.

راه های رفتن به کیش

سفر به کیش

اما اگر به سفرهای جاده ای پرهیجان علاقه مند هستید ومی خواهید از تماشا و طی کردن مسیر جذاب شمال به جنوب با طبیعت و تصاویر شگفت انگیز لذت ببرید، سفر زمینی به کیش بی شک یکی از پیچیده‌ترین و به یادماندنی ترین سفرهای زمینی شما خواهد بود. برای رسیدن به کیش از هر مسیری که بروید، در نهایت به یک اسکله می رسید و چند ساعتی را در دریا می گذرانید.
بهترین گزینه برای سفر زمینی به کیش، حرکت از تهران به سمت بندرعباس است. پس از بندرعباس، مسیری حدود ۲۹۰ کیلومتر تا اسکله‌ها طی می کنید، بعد از آن به سمت یکی از دو بندر چارک یا آفتاب حرکت می کنید که به دلیل نزدیک‌تر بودن بندر آفتاب گزینه‌ی بهتری است. از بندر چارک ۳۲ کیلومتر و از بندر آفتاب ۱۸ کیلومتر راه دریایی پیش رو خواهید داشت. در آخر، پس از تحویل خودرو به شناورها و گذراندن مسیری در دریا، به جزیره زیبا و شگفت انگیز کیش خواهید رسید.
برای رساندن خودرو به کیش، باید مبلغی را پرداخت کنید. مدارکی از جمله اصل و کپی کارت خودرو، برگ معاینه فنی و گواهینامه را به همراه داشته باشید و برای گذراندن مراحل اداری و گمرکی، ۲ ساعت قبل از حرکت شناور، در محل حاضر باشید. 
اما راه دیگر سفر زمینی به کیش، قطار و اتوبوس به مقصد بندرعباس است. بعد از اینکه به بندر عباس رسیدید، می‌توانید به راحتی با استفاده از اتوبوس و تاکسی، به بندر لنگه و سپس یکی از دو بندر چارک یا آفتاب برسید و از آنجا باید برای رسیدن به کیش، سوار شناور مسافربری شوید.

آب و هوای کیش: 

جزیره کیش آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و میانگین دمای سالیانه‌ی آن حدود ۲۶ درجه سانتیگراد است. اختلاف دمای ماه‌های مختلف سال در کیش بسیار ناچیز است.
کیش جزیره‌ای کم باران است و بیشترین باران، در فصل زمستان در این جزیره می‌بارد. برای تجربه هوای معتدل بهاری جزیره کیش در فصل زمستان به آن سفر کنید همچنین به دلیل گرما و شرجی بودن هوا و رطوبت بسیار، تابستان فصل مناسبی برای سفر به کیش نیست. کیش جزیره‌ای خشک است. هیچ رودخانه‌ای در آن وجود ندارد و پوشش گیاهی‌اش شامل درختان نخل، کهور، کنار، آکاسیا و کنوکارپوس می باشد.

اقامتگاه های کیش: 

هتل های کیش

با وجود اینکه جزیره کیش یکی از مقاصد گردشگری گران قیمت به شمار می آید، اما با هزینه پایین تر هم میتوان به آن سفر کرد. هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و تجاری، از نظر تعداد وهزینه بسیار متنوع هستند.
بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های کیش، هتل‌های ۵ ستاره‌ی داریوش، هتل دریایی ترنج، و مارینا پارک، هستند که امکانات رفاهی خوبی دارند و در بهترین نقاط جزیره قرار گرفته‌اند. 
بعد از آن هتل های لوکس و ۴ ستاره‌ی گاردنیا، فلامینگو، و گامبرون با قیمت مناسب‌تردرجزیره وجود دارند.
هتل‌های ۳ ستاره‌ی سان رایز، سیمرغ با ساحلی اختصاصی، آفتاب شرق، تعطیلات و گلدیس تعدادی از بهترین هتل‌های میان رده‌ی کیش هستند که هر کدام با هزینه‌ای مناسب، امکانات رفاهی بسیار خوب و قابل قبولی را ارائه می‌دهند.
اگر می‌خواهید بودجه‌ی کمتری برای هتل صرف کنید؛ هتل‌های اقتصادی ۲ ستاره‌ی آبادگران و شباویز، و هتل ۱ ستاره‌ی ققنوس، با هزینه‌ای پایین‌تر، اقامتگاه‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

جاهای دیدنی کیش:

تفریحات آبی: 

هیجان انگیز ترین و بهترین بخش سفر به جزیره کیش است که شامل چتر سواری، غواصی، موج سواری و جت اسکی است و توسط بومیان این منطقه ارائه می شود. علاوه بر اینها تم پارک آبی اوشن که بزرگترین پاک آبی روباز ایران است، در این جزیره واقع شده است.  

دوچرخه سواری: 

مسیر 75 کیلومتری دوچرخه سواری جزیره ی کیش از طولانی ترین و خوش منظره ترین مسیر های دوچرخه سواری کشور است. همچنین شما می توانید از ایستگاه های مخصوصی که در نقاط مختلف جزیره کیش تعبیه شده اند، دوچرخه، سه چرخه، دوچرخه دونفره و اسکوتربه صورت ساعتی یا روزانه کرایه کنید و از دوچرخه سواری در این جزیره لذت ببرید.

کشتی یونانی: 

سال 1345 کشتی خولا اف در سواحل جنوب غربی کیش به گل نشست. این کشتی در شهر بریتانیا ساخته شده بود و در طول عمرش مالکان مختلفی داشت اما آخرین مالک آن یک یونانی بود. باوجود تلاش های زیادی که برای نجات کشتی انجام شد که البته هیچ کدام هم به نتیجه نرسید، کشتی درنهایت همانجا رها شد و امروز به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کیش تبدیل شده است .
این کشتی عظیم الجثه به هنگام غروب منظره جذابی را ایجاد می کند که  سوژه مناسبی برای عکاسی است.
ساحل مرجانی: ساحل مرجانی کیش که در بخش شرقی جزیره واقع شده از زیباترین و پرطرفدار ترین مکان های دیدنی آن است .آلاچیق ها و درختان نخلی که در این نوار ساحلی وجود دارد جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است .تماشای غروب آفتاب از این مکان بی شک تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود .همچنین امکان استفاده از کلوب های ورزش آبی هم در این ساحل وجود دارد.

شهر زیر زمینی کاریز: 

این کاریز 2500 سال قدمت دارد و طول آن بیش از 8 کیلومتر است، شما می توانید با قدم زدن در این تونل های زیرزمینی سیستم قنات را از نزدیک ببینید و از غرفه های صنایع دستی دیدن فرمایید. 

شهرباستانی حریره: 

قدمت این شهر به قرن 8 می رسد و طبق کاوش ها و حفاری های باستان شناسان، حدود 1000 سال پیش شکل گرفت و تقریبا 600 سال بعد متروکه شد. این شهر باستانی در قسمت شمالی جزیره قرار دارد و در گوشه و کنار آن نشانه هایی از معماری دوران قدیم را می توان دید و حتی از ویرانه های آن می توان فهمید که این مکان از مناطق پررونق بوده است. 

تفریحات کیش

تفریحات کیش

آب انبار دوقلو: 

این آب انبار با معماری قابل توجه، دارای دو گنبد وپنج بادگیر در اطراف آن که وظیفه ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آب انبار را برعهده دارند از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره ی زیبای کیش است .
جالب است بدانید در آب انبارها برای تهویه طبیعی و نگه داشتن آب نزدیک به دمای انجماد از بادگیر ها استفاده می شده و بادگیر ها هم جزئی از معماری باستانی ایران محسوب می شوند. 

لاک پشت های دریایی: 

لاک پشت های پوزه عقابی از اسفند ماه تا مرداد برای تخمگذاری به سواحل جنوبی و غربی جزیره مرجانی کیش می آیند و اگر دراین بازه زمانی به جزیره سفرکنید می توانید از دور لاک پشت ها را ببینید که به سمت ساحل شنا می کنند و برای تخمک گذاری چاله می کنند.

مجموعه درخت سبز: 

مجموعه درخت سبز در قسمت شمالی جزیره در منطقه ای معروف به دره پرتقالی ها قرار دارد .این مجموعه در اطراف یکی از کهنسال ترین درختان جزیره به نام درخت لور یا انجیر معابد ساخته شده، این درخت حدود 600سال قدمت دارد و بسیاری معتقدند که  درخت فرخنده ای است و برای حاجت گرفتن به اینجا می آیند و به شاخه های ضخیم ودرهم پیچیده اش دخیل می بندند.
فضای سبز این منطقه، مکان مناسبی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت است. 

پارک دلفین ها: 

این مجموعه 170 هکتاری شامل استخر دلفین ها، شیرهای دریایی و نهنگ هاست به علاوه باغ پرندگان که بیش از 47 گونه پرنده دارد و باغ پروانه ها ، باغ ارکیده و کاکتوس که قطعا دیدن آنها بسیار لذت بخش خواهد بود.

جزیره هندورابی

این جزیره از توابع جزیره کیش است و حدود 28 کیلومتر از کیش فاصله دارد و 23کیلومتر مربع وسعت دارد .این جزیره هم به لحاظ طبیعی و هم به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. ساکنان این منطقه در روستای هندورابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی امرار معاش می کنند .

مکان های دیدنی کیش

پارک ساحلی میرمهنا: 

در ساحل شمال و شمال غربی جزیره کیش قرار دارد و همه روزه میزبان گردشگران زیادی است که برای سپری کردن اوقات فراغت شان به همراه دوستان و خانواده این مکان را انتخاب می کنند. 

اسکله تفریحی کیش:

این اسکله با طول 437متر وعرض 18 متر با ساختاری چوبی از مکان های تفریحی کیش است.
امکانات تفریحی مختلفی از جمله باشگاه بولینگ، سینما سه بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافه ها و رستوران ها را شامل می شود. تماشای دریا و غروب آفتاب، لاک پشت های دریایی، دلفین ها، پرندگان دریایی و ماهی  گیری در این مکان بسیار جذاب و هیجان انگیز است. 

بازارها و مراکز خرید کیش: 

یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش بازارها و مراکز خرید است. این جزیره گلچینی از بهترین و لوکس‌ترین مراکز خرید را در خود جای داده است. علاوه بر فروشگا‌های مختلف، مراکزی مانند دفاتر خدمات مسافرتی، بانک، کافینت، رستوران وکافی شاپ‌های بسیار، در این بازارها به وفور مشاهده می‌شود.
بازار پارس خلیج، مرکز خرید ونوس، مرکز خرید زیتون، مرکز خرید پانیذ، مرکز خرید دامون، بازار مریم، بازار مرجان، بازار مروارید،مرکز خرید سارینا ۱، بازار پردیس ۱ و ۲، تعدادی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مراکز تجاری و تفریحی کیش هستند.

بازارهای کیش

رستوران های جزیره کیش: 

نکته قابل توجه در بحث رستوران‌های این جزیره پخش موسیقی زنده است که تاثیر فراوانی در قیمت منوی رستوران دارد. پس اگر قیمت غذاها برای شما دارای اهمیت است این نکته را حتما در نظر داشته باشید. البته تمام رستوران‌ها موسیقی زنده ندارند. تعدادی از رستوران های جزیره را دراینجا به اختصار به شما معرفی می کنیم.

رستوران های دارای پخش موسیقی زنده: 

رستوران های پایاب: در نزدیکی مجموعه ورزشی دهکده المپیک واقع شده و قسمتی از مجموعه‌ی تاریخی پایاب کیش محسوب می‌شود. امکانات: اینترنت بی‌سیم، ارسال رایگان غذا، زمین بازی کودکان، رزرو تلفنی میز غذا، سرو صبحانه، پارکینگ اختصاصی و رزرو میز برای مراسمات. این رستوران 300 نفر ظرفیت دارد.

آدرس: میدان المپیک- خیابان المپیک

رستوران شاندیز صفدری : این رستوران درغربی‌ترین نقطه‌ی جزیره کیش و در نزدیکی کشتی یونانی کیش ساخته شده است. ظرفیت رستوران شاندیز صفدری کیش ۹۰۰ نفر است و شیشلیک‌های مشهور این رستوران باعث شده است که رستوران شاندیز صفدری به عنوان پدر شیشلیک ایران با پنجاه سال سابقه شناخته شود. رستوران مذکور بزرگ‌ترین رستوران ساحلی ایران به‌شمار می‌رود. ساعت کار: ۱۲:۳۰ ظهر تا ۳:۳۰ بعدازظهر، ۸:۳۰ شب تا ۳۰ دقیقه بامداد آدرس: جزیره کیش- جاده جهان- بین کشتی یونانی و کلبه هور - رستوران شاندیز صفدری ساحلی کیش 

رستوران سنتی باباقدرت : دادای فضایی زیبا که تلفیقی از سنتی و مدرن است. قیمت رستوران بابا قدرت کیش نسبت به رستوران‌های سنتی دیگر جزیره گران است اما کیفیت بسیار بالای مواد غذایی اولیه، طبخ غذاها توسط آشپز و دستیاران مجرب، وجود پارکینگ اختصاصی و رایگان، اجرای موسیقی زنده و اینترنت بدون سیم در فضایی کاملاً رویایی با طراحی و دکوراسیون شیک و مجلل، محیطی بزرگ با گنجایش ۱۷۰ نفر، خدمات عالی و سریع کارکنان، ارزش قیمت بالای آن را دارد. آدرس: جزیره کیش- خیابان رودکی- طبقه زیرین هتل پارمیدا

رستوران شاندیز VIP : انواع غذاهای لذیذ در منوی این رستوران گنجانده شده است و قیمت این رستوران بسیار بالا است. ساعت کار: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر، آدرس: خیابان رودکی، طبقه زیرین هتل پارمیدا

رستوران شاندیز آبشار: این رستوران در پارک آبشار قرار دارد که همین امر فضای زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کرده است. این رستوران با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر، سلف سرویس بوده و غذاهای ایرانی سرو می‌کند. از امکانات رستوران شاندیز آبشار اینترنت بی‌سیم و رزرو میز برای مراسم است.آدرس: پارک آبشار- نبش مجسمه پنگوئن

رستوران های کیش

رستوران انرژی: این رستوران با ظرفیت 500 نفربزرگ‌ ترین رستوران جزیره است، درواقع یک سالن کنسرت کوچک است با اجرای کنسرت، دی-جی شو، استندآپ کمدی و شما می توانید در حین گوش دادن به موسیقی می‌توانید غذای خود را نوش جان کنید. آدرس: روبروی مرکز تجاری- خیابان پروین اعتصامی- جنب کیبل اسکی

رستوران ساحلی میرمهنا: از رستورا‌ن های قدیمی کیش است که در نوار سیاحتی کیش واقع شده و در طول روز منظره‌ی زیبای ساحل و دریا از پنجره‌های بزرگ این رستوران قابل مشاهده است. اینترنت پرسرعت، پارکینگ اختصاصی، امکان رزرو میز سایرامکانات این رستوران است. ساعت کار: هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر، آدرس: خیابان پروین اعتصامی، کنار متل تاپ رز

رستوران دیدنی ها: این رستوران ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و دراصل همان رستوران هتل دیدنی‌های کیش است که در طبقه همکف و محوطه این هتل قرار گرفته است. ساعت کاری رستوران از ۱۳ تا ۱۶ برای ناهار و ۱۹ تا یک بامداد برای شام در نظر گرفته شده و ساعت اجرای موسیقی زنده نیز از ۲۱ الی یک بامداد است. آدرس: جاده جهان کیش، بعد از بازار مرجان، نزدیک برج‌های دوقلو کیش، هتل دیدنی‌ها کیش

رستوران نهنگ سفید: علت نام‌گذاری این رستوران معماری آن است که به شکل یک نهنگ سفید است. رستوران نهنگ سفید در کنار دریا واقع شده و منظره بسیار زیبایی دارد. رخی از غذاهای دریایی این رستوران عبارتند از قلیه ماهی، کوسه کباب و میگو پفکی. کوسه کباب یکی از ویژه‌ترین و دلچسب‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در این رستوران میل کنید. سطح قیمت‌های این رستوران کمی بالا است که دلیل آن هم به خدمات خوب، تنوع و کیفیت بالای غذاها برمی‌گردد. در این رستوران برای دیدن موسیقی زنده بدون غذا باید مبلغ اندکی پول پرداخت کنید. آدرس: میدان سنایی- پشت هتل فارابی و بازار مریم

رستوران پدیده شاندیز: این رستوران بزرگ به متراژ ۶۵۰۰ مترمربع بزرگ‌ترین رستوران سرپوشیده دنیا به‌حساب می‌آید که طراحی نمای آن بر اساس دروازه ورودی شهر بابل در سه هزار سال قبل ساخته شده است و یکی از جاذبه های گردشگری کیش  شمار می رود. رستوران و کافی شاپ کف شیشه‌ای پدیده با ارتفاع ۵۰ متر از سطح زمین و با سازه‌ای تمام فلزی و شیشه در صدمتری ساحل واقع شده است.  آدرس: جاده جهان- نرسیده به میدان غروب

رستوران شاندیز کیش

رستوران های بدون پخش موسیقی زنده: 

رستوران خاطره: رستوران خاطره حدود 150 نفر ظرفیت و امکاناتی از قبیل اینترنت بی سیم و امکان رزرو میز و ارسال رایگان دارد.آدرس: مرکز شهر، طبقه بالای ایرانویچ
رستوران عمواکبر: این رستوران در مجتمع حافظیه کیش قرار دارد و انواع غذاهای دریایی را سرو می‌کند. آدرس: بلوار فردوسی- روبروی بازار پانیذ- مجتمع حافظ 
رستوران توتی فروتی: رستوران توتی فروتی در کنار دریا و در مجاورت اسکله تفریحی جدید جزیره کیش ساخته شد. منوی رستوران توتی فروتی شامل غذاهای ایرانی، فرنگی، غذاهای دریایی و فست‌فود است. همچنین می‌توانید از خدمات و منوی کافی‌شاپ این مجموعه بهره‌مند شوید. آدرس: انتهای بلوار دری، جنب اسکله تفریحی جدید
رستوران آب و برق: یک رستوران سنتی که قیمت غذاهای آن از سایر رستوران های نامبرده ارزان تر است و ارزانی غذاها باعث بی کیفیتی آنها نشده، شاید دلیل این ارزانی، لوکس نبودن فضای داخل رستوران است. آدرس: داخل محوطه شرکت آب و برق  
رستوران سرآشپز: دارای انواع غذاهای سنتی، غذاهای دریایی و کباب‌ها با کیفیت بالا و قیمت مناسب، اینترنت رایگان، زمین بازی مختص کودکان، پارکینگ، موسیقی زنده، صبحانه و... آدرس: فاز خدماتی گلدیس

رستوران کوهسنگی: رستوران کوه سنگی دارای نمایی زیبا و سنگی و فضایی کاملاً سنتی است. منوی این رستوران شامل غذاهای سنتی از جمله دیزی سنگی، کباب، میرزاقاسمی و غیره است. آدرس:روبروی بازار پردیس- واحد ۴۴
رستوران رویال استار: از ویژگی‌های رستوران رویال استار غذاهای خوشمزه، دکوراسیون زیبا و برخورد مؤدبانه کارکنان است. این رستوران جزء ده رستوران برتر جزیره کیش است. آدرس: شهرک صدف- فاز یک- خیابان خراسان- طبقه سوم مجتمع خدماتی بساک
رستوران فودکورت دامون: این رستوران واقع در مرکز خرید دامون، در نزدیکی کلوپ دریایی آکواریوس، شهر قدیمی حریره و هتل گلدیس قرار دارد. فود کورت دامون به علت قرارگیری در طبقه‌ی دوم مرکز خرید دارای منظره‌ی رو به دریا است و به‌همین دلیل یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران و ساکنان جزیره کیش به‌شمار می‌رود که انواع غذاهای فرنگی درآن طبخ می شود.
رستوران خانه اسپاگتی: انواع اسپاگتی‌ها، غذاهای ایتالیایی، لازنیا، استیک و... در این رستوران سرو می شود، ازلحاظ ساختار و شکل ظاهری به‌شکل کوه طراحی شده است و در محیطی دنج و آرام از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می‌کند. آدرس: هتل پارمیس، طبقه زیرین

سوغات کیش : 

سوغات کیش

  1. انواع ماهی و میگو
  2. قهوه و انواع شکلات 
  3. خرما و مرکبات 
  4. ادویه و عسل 
  5. صنایع دستی( پولک، مرجان، صدف، گوش ماهی و بقایای آبزیان در قالب آینه‌ها و جعبه‌های مزین شده، آویزها، زیورآلات، و مجسمه‌های ترکیبی،گلیم سوزنی، محصولات دستی سبد و حصیر، کوزه‌های سفالی و پارچه‌های گلابتون دوزی)
  6. حنا و پوشاک

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع ای، درباره سفر به کیش و یک راهنمای کامل برای این سفر به شما ارائه دهیم. هم چنین برای اطلاعات بیشتر مقالات دیگر ما را نیز می توانید مطالعه کنید.

منبع: bodokish.com

 تور کیش شهریور 98 

نظرات کاربران (0 نظر)