پیگیری خرید

چگونه روزهای سفر خود را برنامه ریزی کنیم؟

زمانی که انسان درگیر روزمرگی ها و مشکلات زندگی میشود یک سفر برنامه ریزی شده میتواند روحیه فرد را بازگرداند و خاطرات خوشی هم در ذهن شان بسازد.

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی      صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی

شاید این بیت شعر از سعدی حکیم و شاعر بزرگ کشورمان را شنیده باشید که به ضرورت سفر رفتن اشاره دارد. از گذشته تا کنون بزرگان همواره به اهمیت و فواید سفر و ضرورت آن برای انسان سخن گفتند. امروز نیز به دلیل مشغله ها و دغدغه های زیادی که گریبان گیر انسانها شده، از این پدیده غافل شدند و کمتر به آن اهمیت می دهند. اما خوب است بدانید که سفر تنها یک تفریح نیست بلکه تجربه ای آموزنده و لذت بخش است که اثرات مثبت آن تا سالهای طولانی با ما باقی می ماند.این اثرات مثبت در مراحل مختلف زندگی نمایان می شود و ما را در بهتر زندگی کردن یاری می کند.
این فعالیت لذت بخش فواید مختلفی دارد که از جمله آنها رهایی از روزمرگی ها، تسکین دردها و کاهش استرس و اضطراب است. هم چنین افزایش صمیمیت خانوادگی از دیگر فواید سفر است.
شما به وسیله سفر با آداب و رسوم، مکانهای دیدنی، سوغات، طرز لباس پوشیدن و سایر خصوصیات شهرهای مختلف آشنا می شوید و بر اطلاعات تان هم افزوده می شود.

برنامه ریزی روزهای سفر

اما سفر کردن نیز مانند سایر فعالیت های انسانی نیاز به برنامه ریزی دارد؛ در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم را درباره ی برنامه ریزی برای یک سفر خوب به شما ارائه دهیم.
 

  • انتخاب مقصد سفر: 

قبل از هر چیز شما باید مقصد سفر خود را به طور دقیق انتخاب کنید. معمولا هر کس از رفتن به جایی قصد و نیتی دارد. شما نیز باید بدانید هدف تان برای رفتن به آن مقصد چیست. هنگامی که شما مقصد سفر تان را مشخص می کنید برنامه ریزی برای سفرتان آسان تر می شود و داشتن برنامه در هر کاری باعث ایجاد نظم می شود. مقصد را از لحاظ منطقه جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، امکانات تفریحی، شرایط مسیر و جاده، محل اقامت، سلایق و نیازها و بودجه خود بسنجید. گزینه ها فراوان است و باید با توجه به اینکه علاقمند به گذراندن سفر خود در چه نوع منطقه ای و با چه ویژگی هایی هستید و چقدر فرصت دارید و چه بودجه و امکاناتی در اختیار دارید، بهترین تصمیم را بگیرید.

  • تعیین مدت زمان سفر:

مشخص کردن مدت زمانی که می خواهید برای سفر خود در نظر بگیرید و اینکه در کدام فصل از سال می خواهید به سفر بروید، بسیار اهمیت دارد چراکه هم بر مقصد شما و هم بر هزینه های سفرتان تاثیر مستقیم دارد. یعنی شما بسته به تعداد روزهایی که می توانید در سفر باشید مقصد خود را به لحاظ مسافت مشخص می کنید و بعد از آن میزان هزینه ای که در طی سفر باید در نظر بگیرید را محاسبه می کنید. هم چنین با توجه به مدت زمان سفر خود می توانید وسایل مورد نیاز را هم برای سفر مهیا کنید.

  • مدیریت هزینه:

تعریف بودجه کلیدی ترین نکته برای مدیریت هزینه هاست. در مورد سفر نیز باید از ابتدا بودجه را مشخص و براساس آن برنامه ریزی کنید. تعریف بودجه به برنامه ریزی بهتر کمک می کند و باعث می شود در طول سفر هزینه ها از کنترلتان خارج نشود. برای مدیریت هزینه ها شما باید هزینه های محل اقامت، خوراک، تفریحات و... را در نظر بگیرید. شما می توانید با صرف نظر کردن از هزینه های اضافی و بیهوده بودجه لازم را برای سفر خود داشته باشید.

هزینه و زمان سفر

  • انتخاب وسیله سفر:

انتخاب اینکه با چه وسیله نقلیه ای می خواهید به سفر بروید در برنامه ریزی های مالی و زمانی نقش زیادی دارد. شما نیز باید با توجه به بودجه، نوع بار، مقصد، زمان طی مسیر و علایق خود و همراهانتان وسیله نقلیه مناسب را انتخاب کنید.

  • انتخاب محل اقامت:

اینکه ترجیح می دهیم محل اسکانمان هتل چند ستاره و چند اتاقه، سوییت، هتل آپارتمان، منزل آشنایان و اقوام، چادر و … باشد بستگی به منطقه، تعداد افراد خانواده، بودجه سفر و … دارد که می بایست حتما تناسب این موارد را در نظر داشته باشید.

اگر قصد سفر طولانی مدت و اقامت در هتل دارید فقط برای چند روز اول سفرتان هتل رزرو کنید و بعد از آن به تناسب مدت زمان اقامت در هر شهر می توانید محل اقامت خود را تعیین و رزرو کنید.

  • برنامه غذایی در سفر: 

قبل از سفر برای خورد و خوراک برنامه ریزی کنید. با در نظر گرفتن وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها به برنامه سفرتان نظم دهیدو خیال خود را از این بابت راحت کنید. توجه داشته باشید که معمولا در حین سفر وعده های غذایی بیشتر جنبه تفریحی پیدا می کنند و این خود باعث افزایش هزینه می شود. بهداشت و سلامت را نیز در طول سفر از یاد نبرید.

وسیله نقلیه برای سفر و برنامه غذایی

  • برنامه روزانه:

فهرستی از فعالیت هایی که قرار است هنگام سفر در هر مقصد انجام دهید و هزینه های مربوط به آن، تهیه کنید. برای شرکت در بعضی از این فعالیت ها بایستی از قبل رزرو انجام دهید. بهتر است نشانی و نحوه دسترسی به مکان هایی که می خواهید بروید و محصولات و سوغات هر منطقه را هم به لیست خود اضافه کنید این کار شما را از هزینه های احتمالی آگاه می کند و باعث می شود با زمان بندی درست تری سفر کنید.

در برنامه ریزی برای رفتن به مکان های دیدنی مختلف به نکات مهمی مثل فواصل، توان بدنی، مدت زمان لازم برای بازدیدها، توقف ها و موارد این چینی فکر کنید و حتما زمانی را هم برای استراحت خود در نظر بگیرید.

  • برای لذت بردن از سفر نکات زیر را در نظر بگیرید: 

مهم ترین نکته برای داشتن یک سفر خوب و لذت بخش، فکر کردن به انگیزه ی سفر است. رهایی از شلوغی و همهمه های زندگی روزمره ، مقابله با کم تحرکی، معاشرت و دوست یابی، عکاسی و لذت های بصری، آشنایی با فرهنگ ها و سبک زندگی، ماجراجویی و خیلی موارد دیگر می تواند انگیزه شما از سفر باشد.

دومین نکته انتخاب همسفر است؛ همسفر خوب، همدل و همراه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای یک سفر موفق و راز لذت بردن از سفر است. در انتخاب همسفر به توان، علایق و سلایق، خصوصیات اخلاقی آن دقت کنید و متناسب با نوع وهدف سفر آن را انتخاب کنید.
و نکته سوم: قبل از سفر درباره ی قصدمان از سفر، هزینه های سفر، مکان هایی که می خواهید به آنها سر بزنید، زمانی که صرف بازدید از مکان های مختلف می شود و خیلی از موارد دیگر که در طول سفر نیاز به توافق و همدلی دارد را با همسفر خود در میان بگذارید تا در طی سفر مشکلی به وجود نیاید. البته باید در نظر داشته باشید که همانطور که دوست دارید دیگران به خواسته های شما احترام بگذارند شما نیز باید به خواسته های آنها احترام بگذارید.

برنامه ریزی سفر  

  • چگونه از وقت خود در سفر بهره کافی را ببریم؟

  1. زیاد از حد برنامه ریزی نکنید.
  2. وقت خود را با گرفتن عکس و فیلم هدر ندهید.
  3. وقت کافی به استراحت اختصاص دهید.
  4. فقط وسایل ضروری را همراه داشته باشید.
  5. تنها در  صورت ضرورت به اینترنت وصل شوید و اشتراک عکس های خود در فضای مجازی را به بعد از سفر موکول کنید.
  6. در سفر به دنبال علایق خود باشید.
  7. از پرخوری و خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید.
  8. از منظر ماندن در صف های طولانی اجتناب کنید.

با رعایت این نکات و برنامه ریزی درست می توانید بهترین و لذت بخش ترین سفر را داشته باشید. 

اگر قصد سفر به جزیره زیبای کیش را دارید ، می توانید مقاله راهنمای سفر به کیش و دیدنی های کیش در شب را مطالعه کنید.

نظرات کاربران (0 نظر)