پیگیری خرید

مکان های دیدنی کیش ، جاذبه های تاریخی کیش | بدو کیش

در این مقاله قصد داریم تا مکان های دیدنی و تاریخی کیش را به شما همراهان همیشگی بدو کیش معرفی نماییم. بسیاری از کسانی که به جزیره کیش سفر می کنند بیشتر وقت خود را صرف تفریحات آبی و مراکز تجاری آن می کنند اما چیزی که شاید خیلی از مردم ندانند این است که کیش، جدا از جاذبه های تفریحی و تجاری آن یک جزیره تاریخی با انواع جاذبه های طبیعی و باستانی مختلف می باشد . اگر شما هم جز افراد علاقمند به دیدن مکان های تاریخی و تجسم روزگاران قبل از خود هستند، شانس دیدن این جاذبه های باستانی را از دست ندهید.در این مطلب با ما همراه  باشید تا با 9 مورد از جذابه‌های باستانی جزیره زیبای کیش آشنا شوید.

 

کاریز، عجیب ترین شهر زیر زمینی کشف شده تاکنون

شهر زیر زمینی کاریز

نمی شود به جزیره کیش سفر کرد و از شهر زیر زمینی آن دیدن نکرد. این شهر حدود 2500 سال قدمت دارد و آب شیرین جزیره از قنات این شهر تامین می شود. با توجه به این که جزیره کیش ارتفاع چندانی ندارد ، حفر و احداث قناتی دو هزار ساله با ارتفاع تنها 45 متر از ویژگی های منحصر به فرد آن به حساب می آید. .یکی دیگر از زیبایی های فوق العاده ی این کاریز زیبا سقف ۸ متری آن است. سقفی مملو از سنگواره، صدف و مرجان ها و فسیل های گوش ماهی هایی که قدمت آنها را از ۲۶۰ تا ۵۶۰ میلیون سال تخمین زده اند .در فاز یک این شهر غرفه های صنایع دستی ،رستوران های مختلف مخصوص گردشگران و حمام های سنتی وجود دارد.

آدرس: جزیره کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (کاریز)

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

بسیاری از مردم نام این شهر را بارها شنیدهاند اما درباره جزییات آن اطلاعی ندارند. این شهر در دل غار و کوه ها ساخته شده و چند سالی بیشتر از کشف آن نمی گذرد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که بر اساس نتایج کاوش های باستان‌ شناسی انجام شده تا امروز محوطه باستانی حریره از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی از حمام، مسجد و قنات‌ های قدیمی تشکیل شده است. علت شکل گیری این شهر در سواحل شمالی جزیره، وجود سه دماغه که نقش بندرگاه طبیعی را ایفا میکنند و اینکه به علت بالاتر بودن از سطح دریا، دریای نسبتاً آرام ‌تری از دیگر کرانه‌ها و سواحل جزیره خود دارد.در سفر به کیش و بازدید از جاذبه های دیدنی آن، حتما به شهر باستانی حریره بروید و تاریخ جزیره را از نزدیک لمس نمایید.

آدرس : شمال جزیره کیش و در نزدیکی مجموعه ورزشی المپیک

خانه اعیانی

خانه اعیانی (بومیان)

شاید تاکنون سری به خانه های قدیمی ایران در اصفهان، کاشان و یزد زده باشید که همه ی آنها یادآور زندگی هم زمان چندین خانوار در کنار هم می باشد. خانه اعیانی کیش نمونه‌ای کامل و جذاب از این نوع خانه‌های قدیمی است. هنگامی که به این مجموعه زیبا قدم می گذارید، از دور کاشی‌ کاری ستاره‌ای، در نمای بیرونی خانه به چشمتان می خورد. این کاشی‌ها جز کاشی‌های وادراتی و گران قیمت در زمان خودش بوده‌ که می‌توان سازنده این عمارت را یکی از ثروتمندترین افراد آن دوران به حساب آورد.

روستای باغو کیش

روستای باغو کیش، آخرین بازمانده بافت روستایی کیش

اولین کسانی که پا در این جزیره گذاشتند در منطقه ای زیبا و سرسبز به نام باغو ساکن شدند. از این رو این روستا-باغ از قدیمی ترین روستاهای کیش به حساب می آید.سبک زندگی این روستا همچنان همان سبک سنتی و قدیمی ایران باستان است که با سبک زندگی مدرن در جزیره کیش تضاد جالبی دارد.در فضای ورودی روستای باغو چادرهایی برپا شده اند که آداب و رسوم بومیان این منطقه را به بازدیدکنندگان معرفی می کنند.

اب  انبار دو قلو

آب انبار های دوقلو کیش

ساخت آب انبار از گذشته یکی از روش هاي ذخيره آب آشاميدني بوده است. آب انبارهای سنتی جزیره، از دیگر جاذبه‎های دیدنی آن محسوب می‍‎‌شوند.حتما تا کنون درباره معماری سازه های یزد و گنبد ها و بادگیر های آن شنیده اید . شیوه معماری این آب انبارهای دوقلو به سبک معماری سنتی یزد می باشد که یادآور روزگاران گذشته بوده و بدون شک برایتان بسیار جالب و دیدنی است.

آب‌انبار پنج بادگیر کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز واقع شده از این رو گردشگران می‌توانند پس از بازدید از این دو سایت، از آب‌انبار کیش نیز دیدن کنند.

کشتی یونانی

کشتی یونانی، کشتی به گل نشسته تاریخ!

در مورد این کشتی که امروزه به عروس یونانی تبدیل شده افسانه های زیادی وجود دارد، اما آنچه مهم است این است که این کشتی با وجود داستان های زیادی که چشم دیده ، در سکوتی عجیب و رمزآلود فرو رفته که چشم هر گردشگری را به خود خیره کرده و حس و حال عاشقانه آن هر گردشگری را به فکر فرو می برد .به هر حال این کشتی حالا بسیار فرسوده شده چراکه بالغ بر 50 سال است که در این جزیره نفس می کشد و هر آن امکان فروریختن آن وجود دارد. جالب است بدانید که ۹۰ درصد کسانی که به کیش سفر می‌کنند با این کشتی عکس یادگاری می‌اندازند و حداقل یک روز تماشای غروب آفتاب کنار این کشتی باشکوه را جز برنامه خود قرار می دهند.

جاذبه های تفریحی اطراف کشتی یونانی

  •        شتر سواری

در ساحل آن ساربان زیادی هستند که می توانید با پرداخت هزینه ای نه چندان زیاد از لذت شتر سواری بهره مند شوید.

  •        پارک ساحلی

در ساحلی که این کشتی در آن به گل نشسته است، می تونید از امکانات رفاهی ای همچون کافه ها و رستوران هایی که با هدف آرامش و آسایش شما فراهم شده است، استفاده کنید.

درخت سبز

درخت آرزو های کیش

 در بهشت جزیره کیش مناطق سرسبزی وجود دارد که از نظر سرسبزی با شمال کشورمان شباهت زیادی دارد. درخت سبز یا درخت آرزو های کیش از کهن ترین درختان لور منطقه شمالی کیش است که شاید قدمت آن به بیش از 500 سال هم می رسد. برگ ها و ریشه های این درخت بیشتر از آن که میل به ارتفاع داشته باشند به شاخه پراکنی تمایل داشته و همانند چتری بر زمین سایه انداخته اند. شاید دیدن نخ ها یا پارچه هایی که به این درخت گره خورده اند برایتان جالب و عجیب باشد. خرافات و افسانه های بسیاری درباره این درخت گفته شده که همین باعث شده مردم بومی آن منطقه برای حاجت گرفتن به این درخت پارچه ببندند و آن را درخت مقدسی بدانند.

در این منطقه آلاچیق های زیبا و محل هایی برای طبخ کباب فراهم شده که می توانید تجربه یک استراحت لذت بخش را در کنار خانواده خود داشته باشید البته اگر در زمینه طبخ کباب و جوجه تخصصی ندارید، رستوران ها و کافه هایی زیبا و  با صفا جهت رفاه حال تمام گردشگران فراهم شده است.

این مجموعه دو ورودی دارد که یکی از این ورودیی ها نزدیک آب انبار کیش و دیگری با ورودی شهر باستانی حریره مشترک است. اما خبر خوش برای بازدیدکننده های درخت سبز این است که بازدید از مجموعه درخت سبز رایگانه است !

honarmandan

آرامش در گذر هنرمندان کیش

همیشه برای همه ما ایرانیان وجود بزرگ مردان کشورمان اعم از شاعران و نویسندگان و نقاشان جذابیت خاصی داشته است. در گذر هنرمندان کیش سردیس های بسیاری از بزرگان این سرزمین به معرض نمایش گذاشته شده است که وجود همین بزرگان آن جا را به مکانی آرام و زیبا تبدیل کرده، که همه ما را به اعماق هنر و ادب ایرانیان می برد.

در ادامه برای اطلاع شما عزیزان نام برخی از این بزرگان را در اینجا ذکر میکنیم:

استاد پیرنیا (معمار بزرگ)، استاد بنان (موسیقی دان)، غزت الله انتظامی (بازیگر)، میزا تقی خان امیر کبیر، مرتضی آوینی، استاد فرشچیان،  مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران)، استاد شهریار (شاعر)، علامه محمدتقی جعفری(فیلسوف و دین پژوه) و...

masjed

تاریخ ایران در مسجد تاریخی ماشه

 از کنار هر مسجدی که می گذرید در زمان نماز صدای بسیار زیبای اذان را پخش می کند که شنیدن این صدا می تواند جان و روح شما را جلا بخشد و پاکی را به شما هدیه دهد. در کنار گشت و گذار از جزیره زیبای کیش به این مسجد تاریخی سری بزنید . مسجد ماشه کیش با معماری کاملا متفاوت از سایر بناهای جزیره ساخته شده شده که همین ویژگی آن را از سایر بناهای تاریخی کیش متمایز می کند . نکته ی جذاب و دیدنی این مسجد وجود آن دقیقا در کنار آب می باشد.

آدرس : نرسیده به میدان ماشه بلوار اندیشه جنب مسجد امیر (ع)

 

بهشت زیبای جزیره کیش دارای مکان های تاریخی متعددی است که نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد. ما که در اینجا تنها قسمتی از این تمدن و فرهنگ را برایتان به تصویر کشیدیم.

در آخر توصیه ما به شما این است که اگر سفری به کیش داشتید و خواستید با نماد های فرهنگی و تاریخی سرزمین کهن ایران تجدید خاطره کنید، حتما بازدید از این اماکن تاریخی را جز برنامه خود و خانواده تان قرار دهید.  راستی اگر شما هم از این مناطق بازدید کرده اید، لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران (0 نظر)