پیگیری خرید

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

برای اولین بار در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار یعنی در سال 1981 یک انسان به آسمان ایران فرستاده شد. این شخص یک فرد فرانسوی بود که با استفاده از بالن در آسمان شهر تبریز پرواز کرد. در این مقاله قصد داریم تا قرایند شکل گیری شرکت های هواپیمایی را به شما معرفی کنیم همچنین در ادامه به معرفی شرکت های هواپیمایی می پردازیم و در آخر ارزان ترین شرکت هواپیمایی را نیز معرفی خواهیم کرد.

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران
در اواخر سال 2013 مردم ایران برای اولین با یک هواپیما در آسمان شهر دیدند و همه از خانه ها خارج شدن تا این موجود پرنده را دقیق تر در آسمان مشاهده کنند. این هواپیما که در فرانسه ساخته شده بود و خلبانی روسی داشت، در حین فرود دچار سانحه شد و در میدانی که مخصوص تمرینات نظامی بود و در مرکز شهر تهران فرود آمد. تکنسین های ایرانی موفق به تعمیر این هواپیما که Bleriot XI نام داشت شدند و آن را به روسیه برگرداندند.
یک کمپانی بسیار بزرگ به نام جانزکر (به معنی اصیل زاده آلمانی ) که سازنده هواپیما های آلمانی بود و در سال 1926 میلادی توافق نامه ای 5 ساله با عنوان خدمات هوایی با دولت ایران امضا کرد و اولین سرویس خدمات هوایی در ایران در تاریخ 8 فوریه سال 1927 شروع به کار کرد. در ابتدای شروع به کار خطوط هوایی  در هفته تنها دو پرواز تهران به بندر انزلی و تهران به قصر شیرین را راه اندازی نمود و در فوریه سال 1928 نیز پرواز به بغداد در عراق  و باکو در جمهوری آذربایجان و همچنین پرواز های داخلی بوشهر از طریق شیراز و اصفهان و از طریق قزوین به مشهد و به تبریز به جمع خطوط هوایی جانکرز پیوست.
به مرور زمان ایرانی های صاحب قدرت و ثروتمند به فکر تاسیس خطوط هوایی افتادند و در سال 1944 میلادی به مرور به تعداد ایرلاین های ایرانی افزوده شد که در این مقاله ایرلاین های داخلی و پیشینه آنها را بررسی میکنیم.

  1. شرکت هواپیمایی صافات
  2. شرکت هواپیمایی ساها
  3. شرکت هواپیمایی اترک
  4. شرک هواپیمایی سپهران 
  5. شرکت هواپیمایی وارش
  6. شرکت هواپیمایی تفتان
  7. شرکت  هواپیمایی پویا
  8. شرکت هواپیمایی تابان
  9. شرکت هواپیمایی ایران ایرتور
  10. شرکت هواپیمایی آتا
  11. شرکت هواپیمایی کارون 
  12. شرکت هواپیمایی معراج
  13. شرکت هواپیمایی کیش ایر
  14. شرکت هواپیمایی قشم ایر
  15. شرکت هواپیمایی زاگرس
  16. شرکت هواپیمایی آسمان
  17. شرکت واپیمایی ایران ایر
  18. شرکت هواپیمایی ماهان
  19. شرکت هواپیمایی کاسپین

1.هواپیمایی صافات

شرکت هواپیمایی صافات تنها در زمینه باروری ابرها فعالیت میکند و طبق اعلام سازمان هوایی کشور فعالیتش در زمینه حمل و نقل بار و مسافر با لغو پروانه در این زمینه به پایان رسیده است.

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

2.هواپیمایی ساها

شرکت هواپیمایی ساها که مخفف شده کلمه ( سرویس ارتباطی ارتش ) است در سال 1369 فعالیت خود را شروع کرد.
این شرکت هواپیمایی علاوه بر پرسنل نظامی ، افراد غیرنظامی را نیز جا به جا میکند. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی 2 فروند بوئینگ 737 سری 300 دارد که در مسیر های داخلی پرواز ارائه میدهد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری 
آدرس : تهران- خیابان آیت ا... سعیدی - 65 متری فتح

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

3.شرکت هواپیمایی اترک

این شرکت هواپیمایی که جزء شرکت های هواپیمایی خصوصی است در سال 1392 فعالیت خود را شروع کرد. شرکت هواپیمایی اترک در حال حاضر دارای 3 فروند هواپیمای ایرباس ای 320 میباشد که تنها در مسیر پرواز های داخلی پرواز میکند.
زمینه فعالیت : باری و مسافری 
 آدرس : تهران - ابتدای شهرک اکباتان - خیابان شهید نفیسی-شماره 3

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

4.هواپیمایی سپهران

شرکت هواپیمایی سپهران با هدف ایجاد ارتباط قوی بین مناطق جنوبی با سایر مناطق کشور و پوشش پرواز های داخلی کشور  در سال 1390 در شیراز تاسیس شد.
این شرکت هواپیمایی با استفاده از هواپیما های بوئینگ 737 سری 500 و سری300و جت به جز پروازهای داخلی در بیش از 8 مقصد بین المللی نیز پرواز ارائه میدهد.
زمینه فعالیت : مسافری
آدرس : اتوبان آزادگان جنوبی ، خروجی فتح شهریار - جنب مجتمع غذایی مائده - شرکت هواپیمایی سپهران

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

5.شرکت هواپیمایی وارش

شرکت هواپیمایی وارش در سال 1396 در مازندران فعالیت خود را اغاز نمود. این شرکت هواپیمایی با در حال حاضر دارای دو فروند هواپیمای 300 و737 و دو فروند هواپیما بوئینگ 400 و737 است و مسیر های تهران ، بندرعباس ، ساری ، تبریز ، کیش ، مشهد ، شیراز ، اصفهان پوشش میدهد.

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

6.شرکت هواپیمایی تفتان

شرکت هواپیمایی تفتان در سال 1381 در منطقه آزاد چابها تاسیس شد. این شرکت هواپیمایی با خرید دو فروند هواپیما فروند فوکر 50 فعالیت خود را شروع کردو آغاز این کار یا مشکلاتی نیز همراه بود اما در نهایت در سال 1395 این شرکت هواپیمایی به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.
در حال حاضر شرکت هواپیمایی تفتان با 3 فروند هواپیما بین تهران و زاهدان پرواز ارائه میدهد. مهمانداران این شرکت هواپیمایی با لباس های زیبای محلی به استقبال مهمانان خود می آید.
زمینه فعالیت : مسافری 
آدرس : فرودگاه بین المللی زاهدان - مجتمع و دفاتر هواپیمایی تفتان
تهران - میدان آزادی - خیابان بیمه یکم - خیابان گلها - پلاک 1

معرفی شرکتهای هواپیمایی در ایران

7.شرکت هواپیمایی پویا 

شرکت هواپیمایی پویا از جمله شرکت های هواپیمایی است که به تازگی تاسیس شده و در زمینه بار و جابجایی مسافران فعالیت می کند.

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

8.هواپیمایی تابان

این شرکت هواپیمایی در سال 1384 تاسیس شد ولی فعالیت خود را بطور رسمی در سال 1385 شروع کرد. شرکت هواپیمایی تابان یکی از جدیدترین شرکتهای هواپیمایی کشور است که دارای 9 فروند هواپیما میباشد و به 3 مقصد خارجی و 10 مقصد داخلی پرواز میکند.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : تهران - شهرک اکباتان - فاز 1- بلوار اصلی - کوچه فیات - پلاک 10/فرودگاه جزیره کیش - دفتر ایستگاه

شرکت هواپیمایی تابان

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

9.شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال 1351 توسط شرکت هواپیمایی هما ( ایران ایر) تاسیس شد. در حقیقت ایران ایرتور در یک مزایده در دی ماه 1394 به بخش خصوصی واگذار شد و فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت هواپیمایی همچنان فعال است و در هفته بیش از 200 پرواز به مقاصد مختلف داخلی و خارجی دارد.
قطب فعالیت شرکت هواپیمایی ایران ایرتور فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد میباشد. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر دارای 7 هواپیمای ایرباس ای 300 ، ایرباس ای 320 و مک دانل داگلاس 83 و 82 است. این شرکت هواپیمایی در سال 1396 به عنوان کم تاخیر ترین ایرلاین داخلی شناخته شد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : مشهد - فرودگاه هاشمی نژاد - جنب ترمینال 2 پرواز های خارجی - دفتر هواپیمایی ایران ایر
تهران : میدان فلسطین - نرسیده به چهارراه سرپرست - پلاک 520

معرفی شرکتهای هواپیمایی در ایران

10.هواپیمایی آتا

شرکت هواپیمایی آتا در شهر تبریز با برخورداری از 4 فروند هواپیما مک دانل داگلاس در سال 1387 تاسیس شد. اولین پرواز انجام شده توسط این شرکت هواپیمایی در تاریخ 10 دی 1388 از مسیر تبریز به مشهد انجام شد.
شرکت هواپیمایی آتا در حال حاضر دارای 16 فروند هواپیماست که بیش از 5 مقصد بین المللی و 13 مقصد داخلی پرواز میکند.
زمینه فعالیت : باری و مسافربری
آدرس : تهران - شهرک اکباتان- بلوار شهید نفیسی - نبش کوی یاس - پلاک 8
تبریز - خیابان توانیر شمالی - فلکه گلپارک - سربالایی نگین پارک - ساختمان آرمین

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

11.شرکت هواپیمایی کارون

شرکت هواپیمایی کارون حدود 85 سال پیش با نام خدمات هوایی نفت تاسیس شد. این شرکت از سال 1372 تا 1388 با نام شرکت حمل و نقل هوایی ایران فعالیت میکرد و در سال 1388 به شرکت هواپیمایی نفت تغییر نام داد و بعد از گذشت چند سال در نهایت به نام کارون تغییر نام داد.
قطب فعالیت شرکت هواپیمایی کارون فرودگاه بین المللی اهواز محسوب میشود و در حال حاضر دارای 9 فروند هواپیما بوئینگ 737 سری 300 ، فوکر 100 ، فوکر 50 میباشد. این شرکت علاوه بر پرواز های داخلی خود به چندین کشور اطراف ایران پرواز ارائه میدهد.

معرفی شرکتهای هواپیمایی درایران

12.هواپیمایی معراج

این شرکت هواپیمایی نیز یکی از شرکتهای بخش خصوصی که در سال 1389 تاسیس شد. پروازهایی که توسط این شرکت هواپیمایی ارائه میشود شامل دو بخش مسافربری عادی و مسافربری دولتی هستند که برای بخش مسافربری عادی از هواپیما هایی مانند ایرباس ای 320 و ایرباس ای 300 و در بخش های دولتی بوئینگ 707 و بوئینگ 737 فالکن 50 استفاده میکند.
شرکت هواپیمایی معراج در حال حاضر 10مقصد داخلی و 17 مقصد بین المللی پرواز میکند. این شرکت هواپیمایی طولانی ترین پرواز ایرانی را به مدت 17 ساعت از سیدنی به تهران با حضور هیئت دیپلمات جواد ظریف انجام داده است.

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

13.هواپیمایی کیش ایر

این شرکت هواپیمایی با هدف توسعه فعالیت های جزیره کیش در سال 1370 در این جزیره تاسیس شد. این شرکت هواپیمایی در آغاز فعالیت خود دارای 2 فروند هواپیمای اجاره ای بود که بعد از مدتی تصمیم به توسعه ناوگان خود گرفت.
شرکت هواپیمایی کیش ایر در حال حاضر دارای 14 فروند هواپیمای  ایرباس ای 321 ، ایرباس ای 320 ، مک دانل داگلاس ، فوکر 100 و بیش از 7 مقصد خارجی و 20 مقصد داخلی پرواز میکند.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : تهران - شهرک اکباتان - فاز اول - بلوار شهید نفیسی - مقابل ورزشگاه راه آهن - ساختمان مرکزی کیش ایر - طبقه اول

معرفی شرکتهای هواپیمایی درایران

14.هواپیمایی قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم ایر با اجاره 2 فروند هواپیما در سال 1372 فعالیت خود را شروع کرد. قطب فعالیت این شرکت هواپیمایی 3 فرودگاه ، فرودگاه بین المللی مهرآباد ، فرودگاه بین المللی امام خمینی ، فرودگاه بین المللی دیرستان بود.
شرکت هواپیمایی قشم ایر در حال حاضر 25 فروند هواپیما دارد و بیش از 12 مقصد خارجی و 25 مقصد داخلی پرواز ارائه میدهد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : بزرگراه شهید لشگری ( جاده مخصوص کرج ) روبروی سه راه فرودگاه شهید ریاحی - پلاک 12 ساختمان قشم ایر
جزیره قشم - بلوار امامقلی خان - میدان گلها - شرکت بین المللی هتل های سورینت قشم

معرفی شرکت ها ی هواپیمایی درایران

15.شرکت هواپیمایی زاگرس

این شرکت هواپیمایی با دو فروند هواپیمای توپولوف در سال 1384 در منطقه آزاد اروند تاسیس شد. شرکت هواپیمایی زاگرس اولین پرواز بین المللی خود را در سال 1387 در مسیر تهران به دمشق انجام داد. 
شرکت هواپیمایی زاگرس در حال حاضر دارای هواپیماهایی مانند ایرباس ای 319 ، ایرباس ای 321 ، ایرباس ای 320 و  مک دانل داگلاس ام دی میباشد. این شرکت هواپیمایی در بیش از 13 مقصد داخلی و 4 مقصد خارجی پرواز میکند.
زمینه فعالیت : باری و مسافربری

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

16.شرکت هواپیمایی آسمان

این شرکت هواپیمایی با ادغام چند شرکت هواپیمایی در سال 1359 تاسیس شد و بیشتر از هواپیماهای کوچک فوکر 100 استفاده میکند. در سال های اخیر این شرکت هواپیمایی هواپیماهایی مانند بوئینگ 737 و ایرباس 320 را به ناوگان خود اضافه کرده است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین المللی مهرآباد قرار دارد. این شرکت در حال حاضر 25 فروند هواپیما و بیش ار 12 پرواز خارجی و 35 پرواز داخلی دارد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : جاده مخصوص کرج ، بعد از شهرک اکباتان ، فرودگاه مهرآباد

معرفی شرکت های هواپیمایی در ایران

17.شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ( ایران ایر Iran Air )

این شرکت هواپیمایی در سال 1321 خورشیدی توسط دو بازرگان ایرانی به نامهای غلام ابتهاج و رضا افشار ، اولین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را تاسیس کردند. نخستین پروازی که از سوی این شرکت هواپیمایی انجام شد پرواز تهران به مشهد بود و بعد از آن پرواز های داخلی دیگری مانند بوشهر ، آبادان ، اصفهان ، شیراز و اهواز و همچنین مقصدهای بین المللی مانند پاریس ، بغداد ، قاهره نیز به پرواز های این شرکت اضافه شدند.
در سال 1333 نیز یک شرکت هواپیمایی خصوصی با کاربرد باربری به نام پارس در تهران تاسیس شد و در سال 5 اسفند 1340 دو شرکت ایرانیان ایروز و پارس با یکدیگر ادغام شدند و شرکت هواپیمایی هما را بوجود آوردند که شرکت هواپیمایی ملی بود.
شرکت هواپیمایی هما در ابتدای فعالیت خود از هواپیما های آورو یورک Avro York ، ویکرز ویسکونت Vickers viscount ، داگلاس دی سی 3 Douglas DC-3 استفاده نمود و در دهه 50 نیز تعدادی هواپیمای بوئینگ به ناوگان خود اضافه کرد.
در سال 1354 هواپیمای بوئینگ 747 سری اس پی طولانی ترین مسیر بدون توقف از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک پرواز کرد که لقب ایمن ترین ایرلاین جهان را بعد از کوانتس در سال 1355 شرکت هواپیمایی هما کسب کرد.
شرکت هواپیمایی هما در سال 1358 به صورت رسمی نام خود را به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.در حال حاضر تنها شرکت زیر مجموعه این شرکت ایران ایر کارگو است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بیش از 26 مقصد بین المللی و 35 مقصد داخلی را انجام میدهد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس: فرودگاه بین المللی مهرآباد - ساختمان مرکزی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران

معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

18.شرکت هواپیمایی ماهان ( Mahan Air )

این شرکت هواپیمایی با دو فروند هواپیما در سال 1371 در شهر کرمان تاسیس شد. در حقیقت نام این شرکت هواپیمایی برگرفته از شهری به فاصله 35 کیلومتری کرمان است .
اولین پرواز های داخلی این شرکت هواپیمایی در سال 1372 بین کرمان و تهران و اولین پرواز بین المللی آن مسیر تهران دوبی نیز در همان سال انجام شد.
این شرکت با اضافه کردن هواپیما های پیشرفته ایرباس ای به ناوگان هوایی خود مقصدهای دور تری مانند انگلستان ، دهلی ، دوسلدورف آلمان ، کلمبو سریلانکا را به شرکت هواپیمایی خود اضافه نمود.
شرکت هواپیمایی ماهان با برخورداری از 40 فروند هواپیما و بیش از 25 مقصد بین المللی و 32 مقصد داخلی پرواز ارائه میدهد.
زمینه فعالیت : باری و مسافری
آدرس : تهران - بزرگراه جناح - خیابان آزادگان  ( روبروی مترو صادقیه ) - شماره 21 - برج ماهان
معرفی شرکت های هواپیمایی درایران

19.شرکت هواپیمایی کاسپین

این شرکت هواپیمایی از جمله شرکت های خصوصی است که در سال 1372 تاسیس شد و فعالیت خود را با 4 فروند هواپیما آغاز کرد. شرکت هواپیمایی کاسپین با همکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی فعالیت میکند.
شرکت هواپیمایی کاسپین در حال حاضر دارای 9 فروند هواپیما می باشد که شامل بوئینگ 737 سری 400 ، بوئینگ ام دی و توپولوف است که به بیش از 9 مقصد خارجی و 10 مقصد داخلی پرواز میکنند.
زمینه فعالیت : باری و مسافربری 
آدرس : اتوبان شهید لشگری - جاده مخصوص کرج - تهرانسر بلوار گلها - پشت کلانتری 150 کوچه هواپیمایی کاسپین.

معرفی شرکت های هواپیمای درایران

بیشتر شرکت های هواپیمایی در ایران اکثر کلاسهای پروازی را در مسیر های هوایی خود ارائه میدهند. و این موضوع باعث بوجود آمدن موارد رقابتی بین آنها شده است.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله کلاس های پروازی که توسط شرکت های فوق ارائه می شود را مشاهده نمایید.

مببع : بدو کیش

نظرات کاربران (0 نظر)