پیگیری خرید

معرفی استان هرمزگان ، معرفی جزایر و بنادر

در این مقاله شما را با یکی از جذاب ترین استان های جنوبی ایران به نام هرمزگان آشنا میکنیم.

گردشگرانی به هرمزگان سفر می کنند که به جاذبه های بکر و طبیعی، سواحل و جزایر علاقه مند هستند. استان هرمزگان تنها استان کشور است که بیشترین درصد جابه جایی مسافران را در میان جزیره های ایرانی و خلیج فارس دارد و بیشترین آمار تردد مسافر را قشم، کیش، هرمز، لارک، ابوموسی، هنگام را به خود اختصاص داده اند.

چنانچه قصد سفر به این استان زیبا را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

معرفی استان هرمزگان ، معرفی جزایر و بنادر

تاریخچه استان هرمزگان

سند هایی وجود دارد که نشان می دهد آبادانی این منطقه به دوران هخامنشیان می رسد.

بخاطر دسترسی به خلیج فارس، این استان مورد توجه و دارای اهمیت زیادی است.

اسم این استان بر گرفته از تنگه ی هرمز است. بخاطر اهمیت زیادی که این تنگه برای کشور داشت، استان ساحلی، جزیره های خلیج فارس و دریای عمان و بندر ها به نام هرمزگان تغییر پیدا کرد.

بررسی استان هرمزگان از نظر جغرافیایی

استان هرمزگان دارای موقعیت ویژه می باشد، در حاشیه ی دریای عمان و خلیج فارس است و از سمت شمال شرق به استان کرمان و از سمت جنوب به خلیج همیشه فارس ودریای عمان منتهی می شود و از سمت غرب و شمال غرب با فارس و بوشهر همسایه است و از شرق نیز در مجاورت با سیستان و بلوچستان قرار دارد.

رشته کوه های زاگرس در ادامه ی کوه های هرمزگان است و قسمت های بسیاری از این استان را پوشانده است.

جزیره هایی نظیر: تنب کوچک و تنب بزرگ، شیتور(شیدور)، لاوان، هندورابی، هنگام، هرمز، ابوموسی، کیش و قشم جزوه جزایر هرمزگان به حساب می آیند.

در مورد آب و هوای استان هرمزگان

منطقه ای که استان هرمزگان در آن قرار گرفته، گرم و خشک است و از نظر اقلیم ، بیابانی و نیمه بیابانی است.
این استان در فصل تابستان، آب و هوای گرم و رطوبتی دارد و حتی در روز ها ممکن است رطوبت به 100 درصد برسد و در فصل زمستان هوا سردتر از 10 درجه سانتی گراد نمی شود.
اگر قصد سفر به این استان را دارید، بهترین زمان مسافرت ، زمستان و تعطیلات نوروز است اما در فصل تابستان به دلیل قیمت پایین هتل ها، گردشگران این فصل را برای سفر به هرمزگان انتخاب می کنند.

استان هرمزگان از نظر مردم شناسی

مردم محلی عرب زبان بیشتر در بندر ها و جزیره های هرمزگان نظیر: بندر لنگه، جزیره لاوان، جزیره کیش، میناب زندگی می کنند. اقوام دیگری نظیر: مکرانی ها، بلوچ ها، لاری ها، لر ها هم در بخش های دیگر استان زندگی می کنند.

لباس محلی مردم استان هرمزگان

لباس محلی زنان در این استان پیراهن می باشد که مدل آن ها در مناطق مختلف متفاوت می باشد. بیشتر این لباس ها به صورتی، سبز، آبی و بنفش می باشند. این پیراهن ها مدل ها متنوعی نظیر:اشکم، گون، کندوره، نشته، آستین فراخ، کلوش، گشاد عربی، ساده شلالی، عجمی و چینی و... می باشد. دیگر پوشاک زنان محلی شامل: برقع، چادر، شلوار بندری، پیراهن کمر چین، اورنی (نوعی روسری) می باشد.

آداب و رسوم مردم در این استان

هر منطقه ای دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود هستند. مردمان استان هرمزگان نیز آداب و رسوم خاص خود را دارند. دو تا از معروف ترین آداب و رسوم این منطقه نوروز خوانی و زنبیل گردانی می باشد.

در سیزدهم نوروز که به نام روز سفره ی اموات می باشد، سر زدن به آرامگاه ها بسیار متداول می باشد. همچنین در این رسوم قبل از سال تحویل اقدام به زدن پشم حیوانات نیز می کنند. و اما زنبیل گردانی یکی از دیگر رسوم این مردمان هست. در این روز به واسطه ماهیگیری خوبی که صیادان انجام داده اند، یک روز دست از کار کشیده و به جهت قدردانی از طبیعت آن روز را تعطیل می کنند.

استان هرمزگان ، معرفی جزایر و بنادر

صنایع دستی استان هرمزگان

مردم در این استان به وسیله ی صدف و حلزون محصولات دریایی زیبایی درست می کنند.

آنها صنایع دستی دیگری نظیر: محصولات سفالی، حصیری، گلابتون دوزی، بادله دوزی، سوزن دوزی، چنته بافی، گرگورسازی، لباس محلی کندوره و... را دارند.

یکی از معروف ترین صنایع دستی این استان زیورآلات و تابلوهایی است که محلی ها به وسیله ی صدف و حلزون می سازند.

سوغات استان هرمزگان

یکی از با کیفیت ترین خرما ها را می توانید در این استان پیدا کنید که جزو بهترین خرما های دنیا است.

از دیگر سوغاتی های این استان می توان به صنایع دستی خاص و زیبا و  انواع مرکبات، ماهی و میگوی تازه نیز اشاره کرد.

استان هرمزگان-معرفی جزایر و بنادر

درباره ی شهرهای استان هرمزگان

جزیره کیش

یکی از جذاب ترین و پر طرفدار ترین جزیره ها در بین گردشگران، جزیره ی کیش است و شکل آن بیضی مانند است. در پاییز و زمستان آب و هوای بسیار مطلوب و خوبی دارد و میانگین دمای سالانه آن حدود 26 درجه سانتی گراد است.

در کیش گردشگران می توانند از جاهای مختلف و جذابی نظیر: ساحل مرجانی، کشتی یونانی، اسکله ی تفریحی کیش، تم پارک آبی اوشن، پارک ساحلی سیمرغ، روستای باغو و... دیدن کنند.

قدمت شهر حریره به دوره ی ساسانی برمی گردد. از 2500 سال پیش در کنار شهر باستانی حریره شهر زیرزمینی کاریز به جا مانده که به قنات کیش شهرت دارد.

اگر شما دنبال تفریحات هیجان انگیز و جذاب هستید در این جزیره امکانات بسیاری نظیر: اسکی روی آب، غواصی و... وجود دارد.

در کیش رستوران هایی نظیر: کوه نور، لوتوس، فودلند، دارچین، فودکورت دامون، رویال استار، پاریس، شاندیز آبشار، میرمهنا و فانوس معروف هستند.

استان هرمزگان-معرفی جزایر و بنادر

جزیره قشم

جزیره ی قشم دارای طولانی ترین ساحل است که در دوره ی ساسانی ابرکاوان(دیار کاوه) نام داشته و بزرگ ترین جزیره ی خلیج فارس است.

کسانی که میخواهند خریدی با قیمت های مناسب را در کنار دیگر جذابیت های این جزیره تجربه کنند، نباید سفر به جزیره ی قشم را از دست بدهند. در این جزیره بازار های متعددی وجود دارد که می توانید هر نوع کالایی را با قیمت مناسب پیدا کنید.

یکی از جذاب ترین و زیباترین دیدنی های قشم، جنگل حرا است که هنگام بالا آمدن آب دریا ( مد ) درختان زیر آب می روند و فقط بالای درختان را می توان دید.
از دیگر دیدنی های قشم می توان دره ستارگان، بام قشم، قلعه پرتقالی و... را نام برد.

معرفی استان هرمزگان- معرفی جزایر و بنادر

بندرعباس

بزرگ ترین بندر ایران، بندر عباس نام دارد که در نیمه ی دوم سال آب و هوای آن معتدل و بسیار مطلوب است، به همین دلیل در این زمان گردشگران بسیاری به این منطقه سفر میکنند.

بندرعباس دارای جاذبه های بسیاری نظیر: قلعه فین، حمام و مسجد گله داری، عمارت کلاه فرنگی، آب گرم گنو در حدود 30 کیلومتری بندرعباس و... است.

استان هرمزگان-معرفی جزایر و بنادر

جزیره هنگام

این جزیره در قسمت جنوبی قشم قرار دارد و زیستگاه دلفین ها در آب های اطراف جزیره هنگام است، به همین دلیل گردشگران بسیاری برای تماشای دلفین ها به این جزیره می آیند.

معرفی استان هرمزگان، معرفی جزایر و بنادر

جزیره هرمز

جزیره ی هرمز به شکل صدف است و قدمت زیادی دارد که در بعضی منابع زمین شناسی عمر آن را تا 600 میلیون سال تخمین زده اند.
یکی از تماشایی ترین و جذابیت های این جزیره خاک های رنگی است که همه جای جزیره به چشم میخورد.

استان هرمزگان-معرفی جزایر و بنادر

برخی از دیدنی های شهر ها و جزیره های استان هرمزگان

چشمه آب گرم گنو

این چشمه سر راه سیرجان در شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. دمای این چشمه بین 41 تا 53 درجه سانتی گراد می باشد. رنگ آب کمی سبز و بوی سولفور می دهد. خاصیت درمانی این چشمه باعث شده سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. در کوهستان گنو دیدنی های دیگری نظیر: آب بند چوبی، دره تنگ ساه و... وجود دارد که آن ها را نباید از دست داد. گردشگاه آب درمانی 30 هکتار وسعت دارد و برای رفاه گردشگران در آن جا پارکینگ، آلاچیق، مهمان خانه، هتل، باغ راه، آبشار، فروشگاه، رستوران، شهربازی، پیست دوچرخه سواری ساخته شده است.

شهر زیرزمینی کاریز

این مکان جذاب در جزیره ی کیش، در عمق 12 متری زیر زمین قرار دارد. ارتفاع آن حدودا 8 متر و شامل: 274 حلقه چاه، سه رشته قنات، مکان های تفریحی می باشد. بعضی از چاه ها را برای تهویه هوا به شکل مخروطی در آورده اند و بعضی از آن ها دست نخورده باقی مانده اند.

ژئو پارک قشم

ژئو پارک منطقه ی بزرگ و وسیعی می باشد که چندین پدیده ی جالب و زیبای زمین شناسی در آن جا وجود دارد. این ژئو پارک دارای مجموعه ای از ژئو سایت های ارزشمند نظیر: دره ستاره ها، گنبد نمکی، دره تندیس ها، چاه کوه، دره شور، کورکورا کوه، دولاب، بام قشم و... می باشد. عامل اصلی شکل گیری این مکان ها فرسایش خاک است.

معبد هندو ها

معماری این معبد بسیار زیبا و خاص می باشد. برای ساخت این معبد از ملات گل و ساروج، لاشه سنگ، سنگ های مرجانی، خاک و گچ های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده کرده اند. درون راهرو ها حجره های کوچکی وجود دارد که در بعضی از آن ها طرح های مذهبی کشیده شده است.

قلعه پرتقالی ها

در سال 1507 میلادی این قلعه ی زیبا سر راه بازرگانی هند و اروپا ساخته شد و کار اصلی آن پشتیبانی از قلعه هرمز بوده است. در قلعه ی پرتقالی ها انبار های اسلحه، سرباز خانه، آب انبار، کلیسا، زندان، دژ فرماندهی و تالار وجود داشته که بسیار ارزشمند بوده است.

موزه ی مردم شناسی خلیج فارس

این موزه ی جذاب سال 1386 با زیر بنای 2400 متر مربع در سه طبقه ساخته شد. معماری خاص جنوبی این موزه بسیار زیبا و ارزشمند می باشد. طبقه ی اول موزه دارای کتابخانه تخصصی، نمایشگاه و ... می باشد و در طبقه ی دوم بخش مردم شناسی موزه قرار دارد که از گالری، بازار سنتی، گالری صید و صیادی تشکیل شده است. طبقه ی سوم هم شامل بخش های باستان شناسی می باشد.

خانه فکری

برای ساختن این عمارت در زمینی به مساحت 3400 متر مربع از سنگ، ساروج و گچ استفاده شده است. در این عمارت پنج بادگیربلند و دو حیاط وجود دارد. ایم بادگیر ها باعث خنک شدن هوای داخل عمارت می شوند. 25 اتاق با در های چوبی از جنس ساج و 10 سرویس بهداشتی در این عمارت تعبیه شده است. شیشه برخی از این اتاق ها رنگی و برخی دیگر بدون رنگ می باشد.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا در قشم بسیار شگفت انگیز می باشد و عمر آن به 30 تا 40 میلیون سال می رسد. این جنگل در زمان مد کاملا زیر آب فرو می رود و فقط بالای شاخ و برگ های درختان از آب بیرون می ماند. در فصل زمستان پرندگان مهاجر بسیاری نظیر: ماهی خورک ها، کاکایی، اگرت، سلیم خاکستری و ... به قشم می آیند.

درخت انجیر معابد

این درختان رطوبت دوست بسیار خاص و تنومند می باشند و طاقت خشکی و کم آبی را ندارد. ظاهرا این درختان در دوره ی تیموری یا سلجوقی به ایران آمده و حال آن ها را می توانید در جزیره ی کیش، قشم و چابهار مشاهده کنید. اگر دانه های این درخت ها روی درختان دیگر بیوفتد جوانه زده و ریشه می کند. عمر درختان انجیر معابد کیش بین 500 تا 600 سال می باشد.

غذا های محلی در شهرهای ساحلی

شهر های ساحلی دارای انواع ماهی و میگو تازه هستند که با ادویه های خوش عطر و بو در آشپزخانه ها به آن طعم فوق العاده ای می دهند. بعضی از این غذاها را که با نام هایی همچون: ماهی مرکب، خوراک صدف دراز، کوسه خشک، ماهی برشته، پودینی کوسه و... می شناسند و در جنوب بسیار طرفدار دارد.

استان هرمزگان-معرفی جزایر و بنادر

اقامتگاه های این استان

در شهر های اصلی و در جزیره ی کیش و قشم هتل های بسیاری با کلاس قیمت های متفاوت پیدا می شود. هتل های لوکس بیشتر در جزیره ی کیش ساخته شده است.
اگر میخواهید زندگی بومیان را تجربه کنید می توانید، اقامتگاه های بوم گردی را انتخاب کنید.

 

 

نظرات کاربران (0 نظر)