پیگیری خرید

انواع کلاس های پروازی

اگر قصد سفر با هواپیما دارید ، ابتدا باید آگاهی کافی از کلاس های مختلف پروازی داشته باشید زیرا آگاهی از آن ، نقش مهمی در تصمیم گیری و انتخاب مناسب ترین بلیط هواپیما را دارد.
قیمت گذاری قسمت های مختلف در یک هواپیما بسیار پیچیده است و از آنجایی که درآمد شرکت های هواپیمایی معمولا از طریق فروش بلیت کلاس های مختلف پروازی تامین میشود قیمت گذاری هر کلاس با دیگری متفاوت است.

انواع کلاس های پروازی
تقسیم بندی کلاس ها و همچنین رده بندی پرواز ها که شامل (فرست کلاس، بیزینس کلاس و اقتصادی) می باشد به قدری پیچیده است که حتی خدمه هواپیما و افرادی که سفر هوایی زیادی دارند تفاوت بین آنها را نمی دانند.
معمولا هر یک از شرکت های هواپیمایی کد های مختص به خود را دارند و این امر باعث  پیچیدگی در کد های تعیین کننده کلاس های پروازی میشود. اما وجود کد های مشترک در بین تمامی شرکت ها کمک زیادی برای پیدا کردن بلیت مورد نظرتان خواهد کرد. 

کلاس های پروازی

در هواپیما هر یک از صندلی ها به گروه های مختلفی از لحاظ قوانین و قیمتی تقسیم میشوند که برخی از این کلاس ها در بین تمامی شرکت های هواپیمایی یکسان است و برخی از آنها نیز با توجه به شرکت هواپیمایی متفاوت می باشد.
کدهای زیر بین تمام شرکت های هواپیمایی مشترک میباشند.
حرف F: برای بلیط فرست کلاس با امکان استرداد کامل وجه میباشد.
حرف C: برای پرواز های بیزینس کلاس با امکان استرداد کامل وجه میباشد.
حرف Y: برای پروازهای کلاس اقتصادی با امکان استرداد کامل وجه میباشد.
آژانس های مسافرتی و سیستم هایی که کار رزرو بلیت های هواپیمایی را به عهده دارند هر یک از صندلی ها را با توجه به کلاس های پروازی بفروش میرسانند و تعداد صندلی هایی که باقی میماند را بر اساس این  کلاس های مشخص میکنند. در ادامه هر یک از این کلاس ها را به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع کلاس های پروازی

پرواز اقتصادی (اکونومی کلاس)

رایج ترین نوع پرواز می باشد. به آن پرواز استاندارد و پرواز اقتصادی نیز می گویند و بیشتر مسافران با این نوع پرواز سفر میکنند. در این پرواز شما تنها یک  صندلی رزرو میکنید که شما را از مبدا به مقصد می رساند و امکانات و خدماتی به شما ارائه نمیشود. شما امکان قدم زدن یا دراز کشیدن را به دلیل کم بودن فاصله بین صندلی ها ندارید. اما این موارد نیز بسته به نوع شرکت هواپیمایی متفاوت است در برخی شرکت های هواپیمای فضایی برای قرار دادن پاها ، صندلی تاشو ، اینترنت وای فای ، غذا ، مانیتور برای تماشای فیلم و موزیک در اختیار مسافران قرار میگیرد.
بلیت های اکونومی از تمامی بلیط ها ارزانتر است و همین امر باعث استقبال بیشتر مسافران میشود.

انواع کلاس های پروازی

پرواز پرمیوم اکونومی

در این نوع کلاس خدمات بیشتری به مسافران ارائه میشود در حقیقت پرواز پرمیوم کلاس و اکونومی کلاس شبیه به هم هستند و تفاوت آنها تنها در شرکتهای هواپیمایی متفاوت است.
پرمیوم کلاس  همان پرواز اکونومی کلاس است با سرویس ها و امکانات بیشتر. در این کلاس پروازی مسافران می توانند از سالن های استراحت ویژه ایرلاین در فرودگاه استفاده کنند و در داخل هواپیما نیز صندلی های پرمیوم اکونومی در جای جداگانه قرار گرفته است.
صندلی ها در پرمیوم کلاس بزرگتر و راحت تر از اکونومی کلاس هستند و فضای بین صندلی ها نیز بیشتر است از جمله خدماتی که دراین کلاس پروازی ارائه میگردد شامل مانیتور های بزرگ ، کیفیت غذایی بهتر و گاهی امکان انتخاب نوع غذا و نوشیدنی و همچنین میزان بار مجاز بیشتر میباشد. از لحاظ قیمتی این نوع کلاس قیمت بیشتری نسبت به اکونومی کلاس دارد اما در مقایسه با فرست کلاس و بیزینس کلاس قیمت پایین تری دارد.

انواع کلاس های پروازی

پرواز بیزینس کلاس

بیزینس کلاس با کلاس های پرمیوم و اکونومی بسیار متفاوت است در این نو کلاس در زمان ورود نوشیدنی هایی جهت خوش آمدگویی به مسافران داده خواهد شد کیفیت غذا ها و نوع سرو آن به جای ظروف پلاستیکی در ظروف چینی به همراه قاشق  چنگال استیل است. صندلی ها در این کلاس به صورت تخت خواب شو هستند و کاملا به عقب خم میشوند ، مانیتور های بزرگ و سیستم های سرگرمی و امکان انتخاب انواع فیلم ها و موزیک ها از ویژگی های بیزینس کلاس میباشد.
پرواز بیزینس کلاس در برخی از ایرلاین ها کشورهای مثل قطر و امارات خدمات لوکس و رویایی را به مسافران خود ارائه میدهند.

انواع کلاس های پروازی

پرواز فرست کلاس

این نوع کلاس پروازی مخصوص افراد مشهور و سلبریتی ها و همچنین افراد پولدار میباشد. در این نوع پرواز امکانات و خدمات پرمیوم و بیزینس به صورت مجلل و لاکچری به همراه سرویس های دیگر به مسافران ارائه میشود.
در پرواز های فرست کلاس برای هر مسافر فضایی بزرگ و اختصاصی وجود دارد و صندلی ها جادار ، بزرگ و راحت به شکل یک مبل می باشند تا صندلی های هواپیما و به همین دلیل در این نوع کلاس پروازی صندلی های کمی وجود دارد.
منوی غذایی شامل چندین نوع غذای متفاوت است و توسط سرآشپزهای معروف بین المللی سرو میشود و مسافران میتوانند در هر زمان که خواستند غذایشان را سفارش دهنده میل کنند.
سیستم سرگرمی فرست کلاس از دیگر نقاط مثبت در این کلاس پروازی میباشد که بصورت مانیتور های بزرگ، سیستم های شنیداری پیشرفته و امکان انتخاب صدها فیلم و موسیقی روز دنیا و حتی بازی های کامپیوتری در اختیار مسافران قرار میگیرد.

شما کدام پرواز را تجربه کرده اید؟ منتظر دیدگاه های شما دوستان عزیز هستیم.

نظرات کاربران (0 نظر)