پیگیری خرید

بار مجاز و اضافه بار در هواپیما

ورود به هواپیما باید ها و نباید هایی دارد که در قالب مجموعه قوانین هواپیمایی توسط فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی تنظیم گشته است. بسیاری از مسافرین بخاطر عدم اطلاع و یا عدم توجه به قوانین هواپیمایی ، در زمان ورود به فرودگاه و هواپیما دچار مشکل می شوند. بیشترین مشکلات مسافران در زمان تحویل بار در فرودگاه ، به دلیل اضافه بار و عدم بسته بندی مناسب می باشد. همچنین گاها در زمان عبور از کانتر امنیتی ، مسافرین به دلیل همراه داشتن اشیا غیر مجاز با مشکلاتی مواجه می گردند. در صورتی که قصد سفر هوایی را دارید آشنایی با قوانین هواپیمایی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

در ادامه مقاله قوانین فرودگاهی و هواپیمایی در ارتباط با بار مجاز و اضافه بار را بررسی کرده ایم.

میزان بار مجاز و اضافه بار در هواپیما

هر شرکت هواپیمایی قوانین منحصر به فرد خود را برای حمل بار دارد و در همه ی آنها رعایت قانون بار مجاز و اضافه بار الزامی میباشد. وزن بار مسافران با توجه به شرایط مختلف تغییر میکند که این عوامل مقصد ، مبدا و نوع بلیط هستند.

میزان باری که هر مسافر در سفر هوایی می تواند به همراه داشته باشد روی بلیط در قسمت وزن بار (baggage weight) درج شده که با توجه به ایرلاین ، پرواز داخلی و خارجی ، نوع و مدت زمان پرواز متفاوت می باشد اما به طور کلی شرکت های هواپیمایی مختلف مجاز به حمل 2 نوع بار هستند.

1- بار های داخل کابین هواپیما که لوازم و وسایل ضروری مسافران را در بر میگیرند، ابعادی بین 50 تا 70 سانتی متر دارند، که می توانند توسط مسافران وارد کابین شوند. این نوع بار هم با توجه به شرکت های هواپیمایی مختلف وزن متفاوتی دارد اما معمولا بین 5 تا 8 کیلوگرم میباشد.

2- بار مجاز در انبار هواپیما یا همان چمدان های مسافران که در قسمت بار هواپیما و انبار آن قرار میگیرد وزن آنها هم با توجه به شرکت هواپیمایی متفاوت است و معمولا بین 23 تا 50 کیلوگرم میباشد. در صورتی که بار و چمدان ها از میزان وزن بار مجاز درج شده بر روی بلیط بیشتر شود به ازای هر کیلو باید جریمه اضافه بار بپردازند.

میزان بار مجاز در شرکت های هواپیمایی

شرکت هواپیمایی ماهان شرکت هواپیمایی ماهان

- در پروازهای داخلی

  • اکونومی کلاس 20 کیلوگرم
  • بیزینس کلاس 25 کیلوگرم

- در پروازهای خارجی

  • اکونومی کلاس 30 کیلوگرم
  • بیزینس کلاس 40 کیلوگرم

شرکت هواپیمایی معراج شرکت هواپیمایی معراج

میزان بار مجاز برای کودکان بالای دو سال و بزرگسالان 20 کیلوگرم میباشد.

شرکت هواپیمایی آسمان شرکت هواپیمایی آسمان

ابعاد باری که در این شرکت هواپیمایی میتوان حمل کرد باید از 115 سانتی متر تجاوز نکند، هر مسافر فقط اجازه حمل یک ساک دستی را دارد و وزن این بار برای مسافران عادی 5 کیلوگرم میباشد. حداکثر باری که یک مسافر با احتساب اضافه بار میتواند حمل کند 75 کیلو گرم می باشد.

لوگوی ایران ایر شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

در این شرکت هواپیمایی میزان بار مجاز برای کلاس های مختلف متفاوت است:

  • کلاس M ، O ، Q برای کودکان و بزرگسالان 20 کیلوگرم
  • کلاس V برای کودکان و بزرگسالان 25 کیلوگرم
  • کلاس C برای کودکان و بزرگسالان 30 کیلوگرم
  • کلاس J برای کودکان و بزرگسالان 35 کیلوگرم

اگر میزان بار از این مقدار تجاوز کند مسافران موظف به پرداخت اضافه بار می گردند.

شرکت هواپیمایی کیش ایرشرکت هواپیمایی کیش ایر

حداکثر بار مجاز در این شرکت هواپیمایی برای نوزادان 10 کیلوگرم برای بزرگسالان 20 کیلوگرم است و همچنین بار مجاز در کابین هواپیما نباید از ابعاد 115 سانتی متر و وزن آن از 5 کیلوگرم تجاوز کند.

شرکت هواپیمایی کاسپین شرکت هواپیمایی کاسپین

این شرکت نیز مانند شرکت هواپیمایی کیش ایر عمل میکند.

میزان بار مجاز و اضافه بار دز هواپیما

جریمه اضافه بار

اگر وزن باری که مسافران با خود به هواپیما می برند، از حد مجاز بیشتر باشد باید به ازای هر کیلو گرم بار اضافه یک درصد از هزینه بلیط را به عنوان جریمه پرداخت نمایند. این کار بعد از وزن کشی انجام می گیرد و زمان زیادی طول می کشد بهتر است مسافران زودتر در فرودگاه حاضر شوند، تا از پرواز جا نمانند و قبل از مواجهه با این مشکل وزن بار مجاز را رعایت نمایند.

لوازم مجاز در کابین هواپیما

1- مدارکی مانند بلیط هواپیما ، واچر هتل ، گذرنامه (برای سفر های خارجی) و سایر مدارک ضروری

2-کارت شناسایی ، کیف پول ، کارت اعتباری ، پول نقد ، چک پول

3-دارو های مورد نیاز بیمار همراه با مجوز پزشک

4-لوازم بهداشتی و آرایشی

5- عینک طبی و آفتابی

6-لوازم الکترونیکی مانند شارژر ، لپ تاپ ، دوربین ، تبلت و ...

7-غذای کودک و لوازم بهداشتی مورد نیاز

8- خوراکی هایی مانند : سوپ ،کره و مربا ، پنیر

9-مایعاتی با مخزن 100 سی سی و کمتر را میتوان به داخل کابین هواپیما برد. ( مایعات با وزن بیشتر از 100 سی سی به انبار هواپیما انتقال داده میشوند مانند ریمل ، کرم ، لوسیون و ...)

لوازم غیر مجاز در کابین هواپیما

  1. لوازمی از قبیل ناخون گیر ، قیچی ، سوهان ناخون ، ابزار آلات مغناطیسی و کلیه ی وسایلی که به عنوان سلاح سرد استفاده می شوند مانند ( تیغ ریش تراشی ، کاتر ، شمشیر و قمه ، انواع وسایل دفاع شخصی ، دریل و مته و ... )
  2. انواع لوازمی که برای ضربه زدن و آسیب زدن جدی به بدن استفاده می شوند مانند : باتوم ، چوب ، چماغ ، چوب بیلیارد و انواع وسایل رزمی
  3. لوازم و وسایل منفجره که میتواند آسیب جدی به مسافران و هواپیما وارد کنند مانند : چاشنی ، وسایل آتش بازی ، گاز اشک آور ، باروت و دینامیت ، مین و نارنجک و سایر وسایل نظامی ، مهمات ، وسایل منفجره اسباب بازی و...
  4. مواد غذایی فقط تحت شرایطی خاص می توانند در قسمت بار در هواپیما قرار گیرند که فاسد شدنی و اسیدی نباشد اما حتی الامکان از حمل مواد غذایی در کابین هواپیما جلوگیری کنید چنانچه اصرار در این کار دارید نکات ذیل را رعایت نمائید:
  •  مواد غذایی در چند لایه شفاف بسته بندی نماید طوری که داخل بسته بندی به راحتی دیده شود و ماموران بازرسی نیاز به بازرسی دقیق نداشته باشند.
  • مواد غذایی خشک را در قسمت بار قرار دهید تا در صورت آسیب های احتمالی باعث کثیفی مسافران و چمدان نشود.
  • از حمل مواد غذایی که ظاهر نا متداول دارند و ممکن است با اقلام ممنوعه که مانند مواد مخدر است اشتباه گرفته شوند خودداری نمایید چون در صورت نیاز به اثبات آن به دلیل وقت گیر بودن ممکن است پرواز خود را از دست بدهید.
  • حمل کلیه مایعات اسیدی ، اشتعال زا  و خطر ناک مانند اسید ، نفت ، بنزین  و ... به قسمت کابین هواپیما ممنوع میباشد، این مواد شامل ترشیجات و انواع روغن های خوراکی ، آبلیمو و... هم می شوند.

میزان بار مجاز و اضافه بار در هواپیما

بهتر است مسافران لپ تاپ و لوازم الکترونیکی را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید زیرا احتمال دزدی در انبار هواپیما وجود دارد در غیر اینصورت آنها را در بسته بندی های محکم قرار دهند. این کار بعد از بازرسی انجام گیرد زیرا ماموران حراست جهت بازرسی دقیق لپ تاپ را از کیف و بسته بندی خارج می کنند و مسافران باید دوباره آن را بسته بندی نمایند.

توصیه دیگر آن است که هدایا و سوغاتی ها را کادو پیچ نشوند زیرا در فرودگاهها برای بازرسی دقیق تر آن ها را باز میکنند.

نظرات کاربران (0 نظر)